Store bøder på vej: Lastbils-chauffører taget i snyd

Lastbilschauffører får torsdag uddelt store bøder for manipulation med køretøjets systemer ved en razzia på motorvejen ved Ejer Bavnehøj

På motorvejen ved Ejer Bavnehøj i nordgående retning bliver lastbiler torsdag tjekket for lovovertrædelser. Foto: Claus Fisker - Scanpix

Køre-hvile-tid der ikke overholdes, hastighedsbegrænsninger der overtrædes og bevidst fravalg af det lovpligtige og miljørigtige Adblue, er nogle af de overtrædelser, politiet har uddelt bøder for ved en stor kontrol af lastbiler på motorvejen ved Ejer Bavnehøj. 

Den såkaldte multikontrol startede torsdag klokken 14, og slutter sent torsdag aften. Ved tidligere kontroller af samme art er der blevet uddelt bøder på helt op til 200.000 kroner.

Det er noget svineri. De systemer er der både for at beskytte chaufførerne, og for at de private bilister kan føle sig sikre på vejene.

Stig Simonsen, leder af Tungvognscenter Syd

Bøder af den størrelse gives til de vognmænd, der står bag grove overtrædelser og har overtrådt reglerne i flere dage. 

Ved dagens kontrol er der blandt andet fundet et alvorligt tilfælde, hvor der var manipuleret med flere af lastbilens systemer, så chaufføreren eksempelvis kunne køre hurtigere end tilladt og undlade at holde ind og hvile, når vedkommende skulle det.

Læs også Per forfulgte polsk lastbil - nu hædres han af politiet

- Det er noget svineri. De systemer er der både for at beskytte chaufførerne, og for at de private bilister kan føle sig sikre på vejene, siger Stig Simonsen, der er leder af Tungvognscenter Syd ved Sydøstjyllands Politi, til TV2 ØSTJYLLAND. 

En af årsagerne til, at Tungvognscenter Syd betragter det som en vigtig sag at opdage vognmændene i snyd, er desuden, at det er konkurrenceforvriddende. 

Læs også Stor politiaktion på Samsø: Flere sigtet for at besidde narko

- Det giver dem nogle fordele sammenlignet med dem, der overholder reglerne. Snyder man med køre-hvile-tidssystemet, så kan chaufføren køre i meget længere tid, og undlader man at tilføre lastbilen AdBlue, så sparer man en masse penge, siger Stig Simonsen.

Ved multikontrollen var også Trafik-, Miljø- og Fødevarestyrelsen, Skat og Beredskabsstyrelsen tilstede. Forholdene ved dyretransport, tekniske fejl på lastbilen og papirer, der ikke er i orden, er nogle af de mange ting, de er der for at holde øje med.