Stærekasser har været undervejs i flere år

Permanente stærekasser kan ifølge politiet særligt være en mulighed i de lyskryds, hvor både fotovogne og lasere har deres begrænsninger

02:54

Hvis det står til Aarhus Kommune, bliver større kryds fremover udstyret med stærekasser.

- Stærekasser og fartkontroller er for mig at se en del af den indsats, der skal til, siger Kristian Würtz (S), der er rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune.

Men skruer man tiden tilbage til 2014 var meldingen nogenlunde den samme fra Aarhus Kommune.

- Vi har arbejdet sammen med politiet. Jeg vil ikke udelukke, at vi skal bruge stærekasser eller fartkontroller, sagde Kristian Würtz (S), rådmand for teknik og miljø i Aarhus Kommune, til TV 2 | ØSTJYLLAND i 2014.

Læs også Kørelæreren Bjarne: Grøn bølge virker ikke

Stærekasserne kan man stadig ikke få øje på.

- Det er ikke en kommunal afgørelse, hvordan der skal kontrolleres. Det er en politimæssig afgørelse, siger Kristian Würtz.

Men spørger man politiet, er svaret dog et lidt andet.

- Jeg ved ikke, hvorfor det har taget så lang tid. Selve beslutningen ligger ikke hos os, siger Jeppe James Olsen, afdelingsleder, færdselssektionen, Østjyllands Politi.

Kan kun komme med anbefalinger

Ifølge ham kan politiet kun komme med anbefalinger og forslag til trafikkontrol, som i sidste ende behandles i Transportministeriet.

Læs også Lyskryds passer på Fru Jensen i forgængerfeltet

Men efterhånden har politikerne diskuteret stærekasser i årevis. Også selv om erfaringer fra både Sverige og Norge har vist en god præventiv effekt.

- Kontroller, som man ved er der, og som er annoncerede, har faktisk en bedre effekt. Det er i hvert fald det, som norske og svenske erfaringer viser. Derfor synes jeg da også, at det er noget, man skal overveje at tage i brug, siger Jeppe James Olsen.

Vores nabolande bruger helt andre målemetoder - blandt andet faste kameraer. De har gode erfaringer med det

Jeppe James Olsen, Østjyllands Politi

Indtil videre har stærekasser kun været afprøvet på forsøgsbasis i Danmark i kortere perioder. Men dengang var teknikken ikke god nok. Og man valgte derfor at droppe stærekasserne igen. Siden er teknikken dog markant forbedret.

- Vores nabolande bruger helt andre målemetoder - blandt andet faste kameraer. De har gode erfaringer med det. Det var måske i den retning, man skulle kigger, siger Jeppe James Olsen.

Østjyllands Politi arbejder i øjeblikket på at udfærdige en overordnet færdselsstrategi frem til 2020.

Permanente stærekasser kunne ifølge politiet særligt være en mulighed i de lyskryds, hvor både fotovogne og lasere kan have deres begrænsninger.

Læs også Ventetiden er ovre ved irriterende Aarhus-kryds

- For mig at se, er fartkontroller og stærekasser mest oplagt at bruge steder, hvor vi ved, at der sker mange ulykker eller mange, der kører over for rødt, siger Kristian Würtz.

I 2015 besluttede den daværende transportminister at nedsætte et udvalg, som inden udgange af 2015 skulle komme med anbefalinger til den fremtidige hastighedskontrol og brug af stærekasser. Det er nu halvandet år siden.

Også selv om man både hos politiet og fra politisk side er positive overfor ideen. 

Se mere i videoen øverst i artiklen.