Splittet Samsø-borgmester om bilbro: - Øen mister sin charme

Drømmen om en ny Kattegat-bro bliver nu vakt til live igen. Broen skal gå over Samsø, og øens borgmester er splittet

01:24

I dagens indslag kan du høre, hvorfor Samsø-borgmesteren er splittet om den nye Kattegatbro.

Regeringen og DF vil nu genoplive tankerne om en ny bro over Kattegat. Det kom frem onsdag aften.

Det politiske flertal vil genoptage det indledende arbejde med at etablere en bro mellem Jylland og Sjælland, der også går igennem Samsø.

Læs også Molslinjen om Kattegat-bro: - Vi har allerede en flydende bro

Der har været reaktioner fra mange sider, siden nyheden kom frem. Men spørger man Samsø Kommunes borgmester, Marcel Meijer (S), så forholder han sig roligt.

- Det er jo ikke første gang, at vi hører diskussionen om Kattegat-broen komme op. Den kommer med jævne mellemrum hvert andet år, så jeg tager det ganske roligt, siger han til TV2 ØSTJYLLAND.

Læs også Blåt flertal genopliver bro over Kattegat men kun for biler

Men hans reaktion på det nye udspil føler han sig alligevel splittet over.

Det er et stort indgreb i vores landskab. Vi vil miste en del charme som turistmål, og hele ø-livet vil ændre sig.

Marcel Meijer (S), borgmester, Samsø Kommune

- Jeg er lige så splittet som resten af øen. Det er et stort indgreb i vores landskab. Vi vil miste en del charme som turistmål, og hele ø-livet vil ændre sig. Det øsamfund, hvor vi kender hinanden på kryds og tværs, og hvor vi passer godt på hinanden, det vil til dels komme til at forsvinde, siger Marcel Meijer og fortsætter:

- Men på den anden side har vi mulighed for at lave nye tiltag. Vi kommer til at ligge i et smørhul mellem Aarhus og København, og det giver nogle nye muligheder for bosætninger og for nye typer af erhverv. Så der er både fordele og ulemper for Samsø, siger han.

Visualisering af en Kattegatforbindelse set fra Sjælland og en skitsering af, hvordan den eventuelt kan konstrueres. Foto: Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

Forening er bekymret

Blandt dagens reaktioner har Danmarks Naturfredningsforening på Læsø givet udtryk for bekymring.

Jeg er rigtig bekymret på samsingernes og vores gæsters vegne omkring de støjgener, der kan komme af sådan en motorvej henover Samsø. Og så er jeg bekymret for lys- og miljøforurening.

Maria Landschoff Gudiksen, fmd. Danmarks Naturfredningsforening, Samsø

- Jeg er rigtig bekymret på samsingernes og vores gæsters vegne omkring de støjgener, der kan komme af sådan en motorvej henover Samsø. Og så er jeg bekymret for lys- og miljøforurening, siger Maria Landschoff Gudiksen, der er formand for Danmarks Naturfredningsforening på Samsø.

Hun mener, at det vil få stor betydning for øen.

- Jeg er bekymret for, at vi vil se et tab af de værdier, som Samsø står for med stilhed, skønhed og ro, som vi bosætter os for her, og som vi inviterer gæster hertil for at komme og nyde gavn af, siger Maria Landschoff Gudiksen.

Hun håber, at politikerne vil sætte sig ind i beslutningen, før de træffer den - ikke kun i forhold til det økonomiske aspekt og for rejsetider, men at de sætter sig ind i, hvad det vil betyde for selve øen.

Læs også Begejstret Bundsgaard: - Kattegatbro vil gøre Østjylland rigere

Hvor skal den placeres?

De skitser, der foreløbigt ligger af Kattegat-broen, viser, at broen går midt over Samsø. Og både Marcel Meijer og Maria Landschoff Gudiksen er stærkt skeptiske over for denne placering.

- Det er forhåbentlig en meget rå skitse, vi ser. Det kan ikke være meningen, at der skal gå en bro og motorvej henover Samsø. Det er ikke bæredygtigt for øen, siger Maria Landschoff Gudiksen og understreger, at hun på ingen måde mener, at broen overhovedet hører til på Samsø.

Læs også Oppositions-partier: Tog skal indgå i Kattegat-forbindelse

Og Samsø-borgmesteren er da heller ikke glad for placeringen.

- På kortene virker det som om, at man bare har trukket en lige linje over Samsø, og det vil jeg godt nok være frygtelig ked af. Jeg har ingen illusion om, at vi får afgørende betydning for, om vi får broen eller ej. Men jeg vil kæmpe for, at vi får indflydelse på placeringen. Og jeg vil ikke have en ø, der bliver splittet op i to, siger Marcel Meijer.

Som et eksempel nævner han, at broen og motorvejen i stedet kan gå syd om øen.

En bro over Kattegat vil forkorte rejsetiden mellem Øst- og Vestdanmark betragteligt.