Spiser Blå Castello på det store lærred

Arla med hovedsæde i Aarhus vil have hele verden til at spise dansk Blå Castello og tyr derfor til product placement i ny strategi

Arla tyr til product placement i sin seneste strategi for at lære især amerikanerne at spise den danske ost, Blå Castello.

Derfor har mejerigiganten med hovedsæde i Aarhus indgået en aftale med Hollywood-selskabet The Weinstein Company om at placere osten i den amerikanske film "Burnt".

- Det er en ny måde for os komme i kontakt med nye forbrugere på en mere naturlig måde, siger Francesco Leone, der er vicedirektør i Arla Foods og globalt ansvarlig for Castello-varemærket.

Product placement fungerer ved, at et kommercielt brand betaler for at få sit produkt placeret i for eksempel en film eller en tv-serie, uden tv-seeren er klar over, at der er tale om reklame.

Et eksempel på dette er i den danske tv-serie "Rejseholdet", hvor alle kører rundt i biler fra Nissan.

Effektiv reklame

Netop den form for reklame er ganske effektiv, siger Jakob Olsen, der er broadcast director i mediebureauet IUM.

- Vi anbefaler altid product placement til vores kunder, hvis det virker naturligt, og hvis det passer ind i en kontekst, siger han.

"Burnt" handler om en kok (Bradley Cooper), som ødelægger sin karriere med stoffer, men så beslutter han sig for at ændre sit liv og starter en gourmetrestaurant.

Madtemaet passede perfekt ind i Castellos brand, fortæller Francesco Leone.

- Vi kontaktede filmselskabet allerede for to år siden, da vi hørte, den her film var på vej, fordi hele filmens tema er helt i linje med Castellos brand, siger han.

Jacob Olsen vurderer, at product placement-strategien kan vise sig at være en stor gevinst for Arla.

- Det har en kæmpe betydning for Arla at få promoveret deres brand i en amerikansk blockbuster-film, siger han.

Ud over Bradley Cooper kommer Sienna Miller og Uma Thurman også til at spise Blå Castello i filmen.

"Burnt" har premiere i USA den 23. oktober og ventes at have premiere i Danmark i november.