Spilbranchen får eget institut
Samfundet har svært ved at følge med udviklingen i spilbranchen, men det vil det nye Institut for Dansk Spiludvikling ændre på
Danmarks første institut for spiludvikling åbner i Grenaa.
Instituttet er vokset ud af datamatikeruddannelsen og multimediedesigneruddannelsen med speciale i spiludvikling, som Erhvervsakademi Dania driver i byen.
Spilvirksomheden Kiloo fra Aarhus kunne i 2014 præsentere et overskud på 112 millioner kroner og vækst på 2216 procent over fire år.
Branche i vækst
Kiloo er langt fra den eneste virksomhed i spilbranchen, der oplever stor vækst.
- Det går godt for branchen, fordi der er mange flere distributionskanaler end tidligere, så alle spiller på alle deres devices. Selv børn ned til et år spiller jo på iPad i dag. Vi spiller spil, uanset hvor gamle vi er, hvilket køn vi har, og hvor vi er, siger lektor og projektleder Mikkel Lodahl i en pressemeddelelse.
Han står sammen med campuschef fra Erhvervsakademi Dania, Jonatan Yde, i spidsen for det nye institut for spiludvikling.
De 200 studerende får hænderne helt nede i spilhåndværket, og de bedste af dem laver deres egne virksomheder i det lokale iværksættermiljø, The Ranch.
Spil er en karriere
- Vi er vant til at formidle vores viden til de studerende og til nystartede virksomheder, og derfor falder det os naturligt at tage skridtet videre. Der er enorme mængder af viden om det her område, men den er aldrig blevet udbredt på en måde, der er relevant for samfundet og branchen, siger Mikkel Lodahl.
- Vi tager branchen alvorligt. Spil er en karrierevej og et kulturprodukt på lige fod med teater og film, og det er endda et af de områder, der i kroner og ører omsætter for mest i Danmark, forsætter han.
Instituttets første produkt er e-bogen "Systematisk spilanalyse", der bliver lanceret i forbindelse med Dania Games Expo 26. juni i Grenaa.