Socialt forsøg: - Pigerne får svært ved ikke at poste på Instagram

Hele ugen skal niende klasse på Lisbjergskolen følge fem retningslinjer for brugen af sociale medier. Ifølge drengene får særligt pigerne svært ved at overholde reglerne

02:01

Hele ugen må 9. klasse på Lisbjergskolen ikke lave opslag på sociale medier. Det bliver særligt svært for pigerne, mener drengene.

- Onsdag skal skoledagen være helt mobilfri, og hele ugen må I ikke lave nogen opslag på sociale medier. 

Sådan lyder et par af de regler for brugen af sociale medier, som en gruppe af niendeklasseselever på Lisbjergskolen tirsdag præsenterede for deres klassekammerater. 

Læs også Forsøg: Vil 9. klasse lykkes med at lægge sociale medier fra sig?

9.X og 9.Y på Lisbjergskolen deltager hele ugen i et socialt eksperiment, der går ud på, at de skal forsøge at følge fem retningslinjer for, hvor meget - og til hvad - de må bruge de sociale medier.

Pigerne lægger flere billeder op, end drengene gør. Men til gengæld laver drengene flere opslag på Facebook og i grupper.

Ingrid Viuff, 9. klasse, Lisbjergskolen

- Det er et meget sjovt eksperiment. Når det ikke varer mere end en uge, så er det vel sjovt nok at prøve, siger Emil Kidmose, der er elev i niende klasse på Lisbjergskolen til TV2 ØSTJYLLAND. 

En gruppe på seks niendeklasseselever fandt mandag på fem regler, som hele deres årgang skal følge. De fem regler har til formål at få eleverne til at blive mindre afhængige af deres mobiltelefoner og dermed være mere fysisk tilstede sammen med deres klassekammerater og familier. 

Her kan du læse om de fem retningslinjer, et udvalgt hold af elever i niende klasse på Lisbjergskolen har fundet på. Dem skal de overholde resten af ugen. 

- Man kan ikke lægge telefonen fra sig, og man føler sig utryg, hvis man ikke har mobilen ved siden af sig. Hvis den er væk, så går man en smule i panik, siger Andreas Glavind Fischer Jacobsen, der har været med til at opfinde reglerne.

Svært ikke at lægge billeder op

Spørger man klassekammerat Emil Kidmose, så bliver det særligt svært for pigerne at overholde de fem retningslinjer. 

Hvis man nu tager et billede i den her uge, som er rigtig godt, så har man jo lidt lyst til at lægge det op og vise andre folk det.

Ingrid Viuff, 9. klasse, Lisbjergskolen

- Det bliver klart mest udfordrende for pigerne, fordi det generelt er dem, der bruger sociale medier mest, og dermed også dem, der skal afvænnes mest, siger han. 

Drengene fremhæver særligt et par stykker af pigerne, som bruger det sociale medie Instagram meget. En af dem er Ingrid Viuff. 

- Det bliver nok lidt hårdt at lade være med at lægge billeder på Instagram, tror jeg. Hvis man nu tager et billede i den her uge, som er rigtig godt, så har man jo lidt lyst til at lægge det op og vise andre folk det, siger hun. 

00:42

Maya og Ingrid er to af de seks elever, der har fundet på de fem retningslinjer. Her kan du høre, hvordan det gik med at præsentere reglerne for resten af klassen.

Luk video

Ifølge Ingrid Viuff er det forskelligt, hvad drengene og pigerne bruger sociale medier til.

- Pigerne lægger flere billeder op, end drengene gør. Men til gengæld laver drengene flere opslag på Facebook og i grupper, siger hun. 

Læs også Ingrids og Emils teenageliv – set gennem mobilskærmen

Resten af ugen er alle former for permanente opslag på sociale medier bandlyst. Det gælder altså både profilbilleder, statusopdateringer, opslag på Instagram eller lignende. Eleverne må dog stadig gerne opdatere deres såkaldte 'story' på henholdsvis Snapchat og Instagram. 

Hver gang de er to og to sammen, og det ikke lige er en, de snakker med til hverdag, så hiver de telefonen frem, og så opstår der en distance i mellem dem.

Lasse Petersen, klasselærer

Klasselærer Lasse Petersen er overbevist om, at de fem retningslinjer kommer til at gavne fællesskabet i klassen. 

- Hver gang de er to og to sammen, og det ikke lige er en, de snakker med til hverdag, så hiver de telefonen frem, og så opstår der en distance i mellem dem. Så jeg synes, det er helt vildt godt, at de har lavet de her regler, siger klasselæreren til TV2 ØSTJYLLAND.

03:29

VIDEO: Spændende eksperiment - og også en god ide med et kritisk blik på vores mobil-vaner. Sådan siger Søren Schulz Hansen, ekspert i digitale indfødte.

Luk video

Eksperimentet med de fem retningslinjer kører hele uge 8 i 9.X og 9.Y på Lisbjergskolen. Du kan følge med i, hvordan det går med at overholde reglerne her på hjemmesiden eller på Instagram, @tv2ostjylland, og Snapchat, @tv2oj.

Du kan se mere i indslaget øverst i artiklen.