Små børn får nu en kortere skoledag: - En lille sejr for fornuften

Ændring af reform betyder større lokal frihed og flere fagtimer.

Der er for mange trætte elever mod slutningen af skoledagen, mener rådmand for Børn og Unge i Aarhus Thomas Medom, der glæder sig over ny aftale. Foto: Ida Marie Odgaard - Ritzau Scanpix

Skoleugen bliver 2,25 klokketimer kortere for de yngste elever, og den enkelte skole får mulighed for at gøre ugen endnu kortere.

Det har partierne bag folkeskolereformen fra 2013 besluttet. Partierne kalder det en 'justering' af reformen.

Eleverne kan udover en lidt kortere skoleugen også se frem til 90 ekstra fagtimer.

Konkret betyder det, at der bliver tilført 90 ekstra fagtimer årligt til fremmedsprog i 5. klasse, billedkunst i 6. klasse og historie i 9. klasse.

Skoledagenes længde har været intenst diskuteret og kritiseret af både elever og forældre, siden de i 2014 blev gjort længere.

Verdens længste skoledag

Rådmand for Børn og Unge i Aarhus Thomas Medom, er glad for aftalen, som han kalder 'en lille sejr for fornuften'.

- Det er sagt, at vi i Danmark har verdens længste skoledag, og den kommer ingen til at savne. Mængde var blevet vigtigere en kvalitet, og der var for mange trætte elever mod slutningen af skoledagen, siger han til TV2 ØSTJYLLAND. 

Læs også Skoledagene kritiseres for at være for lange - nu er ændringer tæt på

Kommunerne og folkeskolerne får også mere frihed til lokalt at tilrettelægge skoleugen.

Større lokal frihed

De får fx mulighed for at konvertere op til to timer af den understøttende undervisning til flere voksne i undervisningen, og det vil ifølge aftalen kunne betyde en endnu kortere skoleuge.

- Med aftalen får folkeskolerne nu en større lokal frihed, så det bliver op til den enkelte skole og kommune at indrette en skoleuge, der passer til deres elever, siger undervisningsminister Merete Riisager (LA) til Ritzau og fortsætter:

- Den beslutning bor bedst hos dem, der kender eleverne og de lokale behov, frem for på Christiansborg. 

Læs også Skolebørn skal lære at spise bedre madpakker

02:33

Knud Møller Andersen er skoleonkel i 5.b på Højvangskolen i Stavtrup. Han finder mening ved at hjælpe børnene med matematik. og flere skoler ønsker flere frivillige som Knud (indslag fra august 2018).

Luk video

Mere snobrød, mindre matematik

Det er tiltrængt, at den enkelte skole selv kan bestemme, hvordan en skoleuge skal tilrettelægges, mener rådmand i Aarhus, Thomas Medom. 

- Over 90 procent af børnene sagde selv, at skoledagen var for lang. Det er svært at lave undervisning i de sene timer. Der sidder typisk over 20 børn på 6-8 år i en klasse, nogle med særlige behov, og der et højt lydniveau og mange konflikter sidst på dagen, siger han til TV2 ØSTJYLLAND.  

Læs også Folkeskoler forsøger at lokke flere elever til

Men er skoleugen fortsat for lang for de små elever, selvom der nu bliver hugget et stykke af skoleugens længde?

- Vi nærmer os et fint niveau, og nu må det handle om kvalitet i undervisningen. Det giver en lidt større fleksibiltet, og jeg synes, det er positivt, at de små elever nu kan lave snobrød i SFO'en i stedet for at sidde og øve matematik sidst på dagen. 

02:54

På Munkholmskolen ved Randers bruger de rollespil i matematikundervisningen. Børnene synes, det er langt sjovere end almindelig matematik (indslag fra 12. november 2018).

Luk video

Nye krav til SFO

Den kortere skoledag betyder i sagens natur, at børnene skal tilbringe mere tid i SFO'en.

Det stiller nye krav til SFO'erne, mener formanden for BUPL Aarhus, Marianne Gilbert Nielsen. Hun er derfor tilfreds med at de politiske partier har sat penge af til SFO'en, fordi de skal holde længere åbent.

Læs også Skolebørn får violin og cello på skoleskemaet

Marianne Gilbert Nielsen er slet ikke i tvivl om, at en kortere skoledag er godt for eleverne. 

- Hvis man har fulgt bare lidt med i diskussionen om trætte børn sidst på dagen, tror jeg, at man kan se, at det er fordelagtigt, at børnene har nogle friere rammer i stedet for at stå over for nogle faglige krav, siger hun til TV2 ØSTJYLLAND.