Forsker: Elever må ikke føle sig som fallit-erklæring efter test

Skoleforsker Andreas Rasch-Christensen frygter, at de test, som skoleelever udsættes for, bliver brugt forkert, så eleverne føler sig som falliterklæringer

02:30

I dag dystede fire hold med 6. klasses-elever til regionsmesterskaberne i konkurrencen Smart-Parat-Svar. Her dystede elever i paratviden, og sådanne quizzer er i høj kurs. Det er nationale test, som hvert år også skal gennemføres, derimod ikke.

Det er der ifølge skoleforsker fra VIA University flere gode grunde til.

02:26

Kom med til Smart-Parat-Svar fra Randers i dag her. 

Luk video

- Det hænger sammen på den måde, at leg, quizzer og konkurrencer falder naturligt for eleverne. Det er noget, de kender fra derhjemme og i sportsklubben, siger Andreas Rasch-Christensen til TV2 ØSTJYLLAND.

- De nationale test er også vigtige, men hvis det bliver sådan, eleverne selv føler, at de viser, hvordan de klarer sig, så er det et problem, fortsætter han.

Det skal ikke være sådan, at de skal føle, at de bare skal præstere, og hvis de ikke præsterer, føler de sig som en falliterklæring.

Andreas Rasch-Christensen, skoleforsker

De test, som elever udsættes for, fokuserer nemlig udelukkende på den faglige udvikling, og hvis en elev klarer sig skidt i dem, så kan det være meget problematisk, mener skoleforskeren.

- Det skal ikke være sådan, at de skal føle, at de bare skal præstere, og hvis de ikke præsterer, føler de sig som en falliterklæring, siger Andreas Rasch-Christensen.

Han mener, at man bør revidere de nationale test, så de fremover kun skal bruges som lærernes redskab.

Du kan se et længere interview med Andreas Rasch-Christensen øverst på siden.