Skolebørn skal lære at spise bedre madpakker

200 skoleklasser fra Midtjylland har meldt sig til et undervisningsforløb, hvor omdrejningspunktet er bedre madpakker

Genrefoto. Foto: Jens Nørgaard Larsen - Scanpix

Klokken ringer, det er frikvarter, og alle skolens elever iler mod kantinen.

Madpakker åbnes, og i dem ligger flade rugbrødsmadder med leverpostej og en gulerod i vitawrap.

Kedelige madpakker, som længe har været standardfrokost for mange børn. 

Læs også Ingen madpakker: Elever spiser chips og kage til frokost

Hos Arla vil de gøre noget ved børnenes madvaner i samarbejde med Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017.

Det skriver de i en pressemeddelelse.

Behovet er der

De har lavet et undervisningsforløb MADmovers, hvor børnene skal lære at gentænke madpakken.

200 6. klasseselever fra Region Midtjylland har meldt sig til, og det er overvældende, synes Arlas landedirektør, Jakob B. Knudsen.

- Vi er glade for den store interesse, som skolelærerne har vist, og de mange tilmeldinger bekræfter os i, at der er behov for at sætte fokus på måltider i skolerne, skriver han i en pressemeddelelse og fortsætter:

- Måltidet i skolen er enormt vigtigt, fordi det giver brændstof til energi og læring. Men måltidet er meget mere end selve maden. Der skal være gode rammer for måltidet, hvor der eksempelvis er ro og god tid til at spise. Det forbedrer samværet og øger madglæden. I undervisningsforløbet bliver eleverne derfor involveret i selv at skabe gode rammer i den enkelte klasse, siger Jakob B. Knudsen.

Skolemåltidet på skoleskemaet

Undervisningsmaterialet fra MADmovers dækker over 10 lektioner, som skal øge elevernes bevidsthed om skolemåltidet og inspirere til at skabe bedre rammer for måltidet.

Læs også Lækre og sunde madpakker hitter

To af de tilmeldte klasser er 6A og 6B fra Parkvejens Skole i Odder. Det er klassernes lærer, Rikke Søgaard, som har tilmeldt klasserne.

- MADmovers er et spændende projekt, hvor undervisningen er anderledes både for lærere og elever. Eksempelvis skal klasserne arbejde med at løse en konkret udfordring under projektforløbet. Det betyder, at eleverne kommer til at arbejde på en ny måde, hvor de bliver involveret og udfordret til at tænke i nye baner, siger Rikke Søgaard i en pressemeddelelse.

Et eksempel på en madpakke i 3. klasse.

Hun forventer, at MADmovers projektet vil skubbe til elevernes bevidsthed om sundhed. Og at sundhed er andet end agurker og gulerødder, men også i høj grad handler om gode måltider, nydelse og trivsel.

Eleverne skal selv komme med deres bud på, hvordan deres mad kan blive bedre.

Undervisningsmaterialet er udviklet af Arla Fonden i samarbejde med to lærere, en kok og professor i sundhedspædagogik, Karen Wistoft. Det er 6. klassens lærer, der har tilmeldt klassen, og det er helt gratis at deltage.