Skole har løftet gennemsnittet ved at inddrage forældre
Elev, forældre og lærere mødes fire gange om året for at gøre status over, hvad der skal arbejdes med
I går viste PISA-undersøgelsen, at danske elever klarer sig rigtig godt. Sådan har det ikke altid været.
Heller ikke for Søndervangskolen i Viby, der for syv år siden lå langt nede i forhold til de faglige resultater.
Siden har skolen kæmpet for at få rykket karaktergennemsnittet op.
- Der er nogle ting, der efter mange års arbejde, ser ud til at lykkes for os, siger Rani Hørlyck, skoleleder, Søndervangskolen, Viby.
Læs også
Skolen har haft øget fokus på elevernes læring. For eksempel mødes elever, forældre og lærere fire gange om året for at gøre status over, hvad eleven skal arbejde med.
- Min mor er rigtig glad for at høre, hvordan det går og høre, hvor hun kan se, hvor hun kan hjælpe. For eksempel om jeg har fået læst, siger Hatjer Layth, 9.B., Søndervangskolen, Viby.
Læs også
Derudover har skolen haft en massiv kompetenceudvikling blandt medarbejderne og et øget samarbejde med forældrene.
- Mine forældre har taget godt imod det, fordi de bliver inddraget mere, så de ved, hvad de skal hjælpe mig med derhjemme, siger Jonas Obeid, 9.B. Søndervangskolen, Viby.
Og indsatsen har virket. Når eleverne går ud af 9. klasse er gennemsnittet i løbet af syv år steget fra 3,42 til 6,13 i 2016.
Øverst kan du se hele indslaget fra Søndervangskolen i Viby.