SF i Aarhus: Rart med opbakning fra ekspert til betalt bykørsel
En kørselsafgift i Aarhus er den helt rigtige løsning på trængselsproblemerne i midtbyen, mener SF. Venstre mener, bilisterne belastes rigeligt
Man kunne onsdag læse, at en af landets førende trafikforskere Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet mener, at en kørselsafgift er det eneste rigtige, hvis man vil løse trængselsproblemerne i trafikken i centrum af Aarhus.
Det bakker Jan Ravn Christensen, der stiller op for SF i Aarhus, op om.
Læs også
- Vi er en by, der vokser utroligt meget, og derfor tror jeg, at vi er nødt til tage nye metoder brug, siger han til TV2 ØSTJYLLAND.
Venstres spidskandidat, Bünyamin Simsek, ser derimod skeptisk på ekspertens anbefaling.
- Bilejerne i den her by bliver forfulgt nok i forvejen. De betaler for 2,5 bil men får én på grund af afgifter. De betaler for at køre i den, og de betaler for at tanke op, så de er belastede nok i forvejen, siger spidskandidaten til TV2 ØSTJYLLAND.
Han anerkender ikke, at en kørselsafgift er den rette løsning på midtbyens trængselsproblemer.
Læs også
- Formår vi at invenstere i den infrastruktur byen har i forhold til kollektiv trafik, bedre cykelstier og fremkommelighed for bilejere, så tror jeg på, at vi kan skabe bedre muligheder, siger Bünyamin Simsek.
Det er Jan Ravn Christensen ikke direkte uenig i.
- Selvfølgelig skal vi have bedre offentlig transport og bedre cykelstier, men hvis vi for alvor skal rykke på det her, så bliver vi nødt til at kigge med nye og friske øjne på det, siger byrådsmedlemmet.
En kørselsafgift, eller roadpricing som det også kaldes, er dog ikke et ultimativt krav fra SF's side, for at de vil pege på Jacob Bundsgaard (S) som borgmester også efter valget.
- Vi har haft diskussionen om en betalingsring i Aarhus tidligere, og vi anerkender, at der ikke er flertal for det. Men det er vores politik alligevel. Vi synes, vi skal gå i den retning på sigt, og derfor synes vi, det er rart med lidt opbakning fra eksperterne, siger Jan Ravn Christensen.