Sandhedens time for Jon

Mandag er skæbnedag for Grenaas Popstar, John Nørgaard, når hans voldssag rulles op i retten.

Starter man på toppen, er der tit kun en vej - nedad.

Når den tidligere vinder af TV2-programmet Popstars, Jon Nørgaard, på mandag i byretten i hjembyen Grenaa står tiltalt for vold, så kan straffelovens paragraf 244 meget vel være det, som skubber den 18-årige det stykke ud mod kanten, som kan få hans karriere som popstjerne til at tippe. I så fald vil den ende næsten lige så hurtigt, som den blev startet.

Han står tiltalt for at have sendt en anden ung mand på hospitalet med kraniebrud og en brækket næse i juli i år, og kendes han skyldig, kan han få op til tre års fængsel.

Umiddelbart efter episoden forklarede Jon til pressen, at han havde følt sig presset i den periode, og ellers havde han ingen kommentarer - udover en tilståelse til politiet om at have tildelt offeret flere knytnæveslag.

Episoden skete dagen før, en artikel i Ekstra Bladet kunne afsløre, at pladekontrakten, som Jon underskrev med selskabet Metronome efter Popstars-konkurrencen, havde bundet ham i slavelignende forhold.

Han slipper tidligst fri af kontrakten som 25-årig. Selskabet kan bestemme, hvordan hans hår og tøjstil skal se ud, ligesom Metronome også bestemmer, hvilke numre og hvilken musikstil Jon skal udgive.

Jon Nørgaard får maksimalt 743.000 kroner ud af sin debutplade. Samme plade har derimod givet selskabet ni millioner kroner i lommen, og derudover tager Metronome 75 procent af indtægterne fra koncerter og salg af merchandise.

Kontrakten medførte kritik, ikke mindst fra Jon Nørgaards far, der mente, at hans søn var blevet godt og grundigt taget ved næsen.

At blive ramt af pludselig berømmelse og samtidig miste sin personlige frihed i en sådan grad kan kræve en stærk psyke, forklarer Jan Tønnesvang fra Psykologisk Institut på Aarhus Universitet.

Ifølge ham er signalet i de stramme kontrakter, at "det er ok at være en fandens karl - bare du er det på vore betingelser".

Han foreslår, at selskaber som Metronome udpeger en slags mentor, som i højere grad vejleder den unge gennem processen.

- Som ung er de ydre tilbagemeldinger vigtige for alle. Og som ung har man alt andet lige mindre at stå imod med. Og når man så lige pludselig bliver overdynget med postitiv respons fra alle sider, så kan man få indtrykket af, at "anything goes", hvis man ikke har en vis robusthed at stå imod med, siger Jan Tønnesvang.

Han understreger, at han ikke udtaler sig om Jon Nørgaard konkret, men at det er en mere overordnet betragtning af, hvad der kan ske, når berømmelsen pludselig kommer væltende. Uanset om man vågner op til berømmelse efter deltagelse i Big Brother, Idols, Robinson, Stjerne for en aften eller Popstars.

- Man kan miste sin opfattelse af, hvordan andre ser på en. En ego-boosting, siger han.

Næsten lige så længe, som der har været en musikbranche, lige så længe har musikere haft krise, når berømmelsen ramte. Robbie Williams, der var med i engelske Take That, som var et af de første koncept bands, har været ved at dope sig ihjel med stoffer og alkohol som følge af spotlyset og pengene. Efterhånden har den verdenskendte stjerne nærmest gjort det til et varemærke, at han ikke kan styre sit liv.

Det gælder alle brancher med hurtige penge og hurtig berømmelse, og herhjemme er skuespilleren Robert Hansen et eksempel på, hvor galt det kan gå. Han er flere gange blevet anholdt for kokainmisbrug og blev på den baggrund droppet som tv-vært på et af DR's ungdomsprogrammer.

Musikchef og manager Simon Juncker fra Metronome vil ikke kommentere hverken retssag eller kontrakt, men siger til Ritzau, at selskabet afventer udfaldet af mandagens retssag.

Jon har netop været på promotiontur i Tyskland, hvor han har udsendt en single. Albummet "This Side Up" udkommer i den nærmeste fremtid syd for grænsen. Men på mandag er han altså tilbage i Grenaa.

(Ritzau)