Sæson for nytårsforsæt: Sådan holder du dem

Nytårsforsæt bliver efterprøvet år efter år, men ofte er de svære at overholde. Men hvad skal der egentlig til for, at de lykkes?

02:00

VIDEO: Her kan du se indslaget om nytårsforsæt.

Et nyt år betyder mange nye medlemmer og ekstra meget travlhed i Loop Fitness i Aarhus.

Det nye år giver anledning til en frisk start, og den vil mange gerne benytte til at smide julekiloene.

Læs også Abe i hundebur dumpet ved container

- Vi mærker en tilgang, i og med at vi starter på et nyt år, og så er der mange nytårsforsætter, der skal indfries, det mærker vi helt klart, siger Dorte Trads, centerejer, Loop Fitness på Søren Frichs Vej i Aarhus, til TV2 ØSTJYLLAND.

Den tendens er ikke noget, som er nyt for centerejeren.

- Det er helt efter bogen, så vi er gearet til at tage så mange nye medlemmer som muligt, udtaler Dorte Trads.

Også hos firmaet SMOKE-IT, som sælger E-cigaretter, kan man mærke, at der er gang i nytårsforsætterne.

- Vi har en stødt stigning i salget, ligeså snart vi kommer ind i det nye år, fordi alle skal stoppe med at ryge, siger Jesper Andersen, salgschef, SMOKEIT.

Den stigning holder bare ikke ved særlig længe.

Vi mærker en tilgang, i og med at vi starter på et nyt år, og så er der mange nytårsforsætter, der skal indfries.

Dorte Trads, centerejer, Loop Fitness

- Når man rammer februar eller marts, der kan man godt mærke, at salget daler lidt, siger Jesper Andersen.

Hvert år stiger antallet af medlemmer i landets fitnesscentre markant efter et årsskifte. Men også her er det ofte svært at overholde. I Loop Fitness mærker de en tendens til, at forsættet kun holder første del af året. Medlemmerne falder herefter fra igen.

- Det sker tidlig sommer eller sidst på foråret, siger Dorte Trads.

Find dit 'hvorfor'

Men hvordan overholder man egentlig bedst nytårsforsætterne?

- Et af de bedste råd, som vi kan give, det er, at man skal have styr på sit ’hvorfor’. Hvorfor er det lige præcis i år 2019, at man skal give den gas? Udtaler Alex Jensen, personlig træner og livsstilscoach til TV2 ØSTJYLLAND.

Han fortæller desuden, at det er en god idé, at man ikke kun koncentrerer sig om ét mål langt ude i fremtiden.

- Så skal man spørge på en skala fra 0-10, hvor motiveret personen er. Undervejs kan man lave nogle delmål og evaluere hver eneste uge.

Til dem, som gentagne gange har smidt håndklædet i ringen efter et par måneder, har Alex Jensen også nogle råd.

- Man kan sige, hvis man har prøvet gentagne gange, og det ikke lykkes. Så er det måske en god idé at få noget hjælp eller involvere sig i nogle klubber, udtaler han.

Hvorfor er det lige præcis i år 2019, at man skal give den gas?

Alex Jensen, personlig træner og livsstilscoach

Netop at melde sig ind i en lokal sportsklub eller et fitnesscenter, det har en funktion for rigtig mange.

- Det er sammenholdet. Der er lavet undersøgelser på, at hvis man er i samme båd, så er chancen for succes væsentlig større, siger Alex Jensen.

Blandt dagens hårdtarbejdende medlemmer i Loop Fitness, var der også en anelse tvivl på egne evner omkring at holde nytårsforsætterne.

- I år lykkes det, håber vi på, siger Thomas Jørgensen, som meldte sig ind i centeret i går.

02:37

VIDEO: Få råd fra livsstilscoach og personlig træner Alex Jensen. 

Luk video

Vær realistisk

Alex Jensen har også et bud på, hvorfor mange falder fra i fitnesscentrene, når foråret og sommeren nærmer sig.

- En af grundene til, at folk falder fra i foråret, er, at man ikke har set resultater. De har ikke været realistiske nok omkring deres resultat. Og så har de ikke fanget deres motivation i rette tid, siger han.

Det absolut vigtigste råd til, hvordan man kan vedligeholde sine forsætter, handler om realisme.

Læs også Banegårdsstemning efter ulykke: - Det må ikke stoppe os i at tage toget

- Det gælder om at være realistisk med sit mål, der kan man spørge sine venner eller en coach til råds. Pas på med, at målene ikke bliver for store, siger Alex Jensen.

En af grundene til, at folk falder fra i foråret, er, at man ikke har set resultater.

Alex Jensen, personlig træner og livsstilscoach 

Han peger blandt andet på, at hvis man gerne vil tabe 10 kg, så er det en god idé, at man sætter omkring fem måneder af til dette. Så undgår man, at det bliver for urealistisk et mål.