Sådan sparer du benzin

Kampagnen "Kør grønt - alt andet er sort" blev i dag skudt i gang. I Århus kunne bilisterne få tjekket dæktryk på Statoil på Ndr. Ringgade og få gode råd om hvordan man i i øvrigt sparer på brandstoffet når man kører bil.

Spar op til 20 % på dit brændstofforbrug. Der er mange penge og CO2 at spare, hvis man kører energieffektivt. Det kræver en indsats at ændre de indgroede kørevaner, men det kan være både udfordrende og underholdende, og gevinsten ses straks på brændstoføkonomien.

Center for Grøn Transport har udarbejdet 10 gode råd om energieffektiv køreteknik. De første er i høj grad bundet op på selve kørestilen, mens de øvrige har mere praktisk karakter. Fælles for dem alle er, at benytter man dem i sin kørsel, giver det en økonomisk besparelse, ligesom man reducerer sin CO2-udledning - og det uden tab af mobilitet. Centeret vurderer, at der er et potentiale for at spare op til 20 % brændstof afhængigt af bilistens nuværende kørestil.

10 gode råd om energieffektiv køreteknik

<b>Brems med motoren</b>

Hvis du slipper speederen helt og holder bilen i gear, så afbrydes indsprøjtningen af brændstof fuldstændigt. Du sparer altså brændstof ved at holde bilen i gear i stedet for at koble ud og køre i frigear frem mod f.eks. et lyskryds eller et sving.

<b>Kør i et så højt gear som muligt</b>

Ved bykørsel eller langsom landevejskørsel vil forbruget være 30-35 % højere ved at vælge 3. gear frem for 5. gear. Moderne biler kan sagtens tåle at køre i 5. gear allerede fra ca. 50 km/t.

<b>Accelerer kvikt</b>

Første gear bør kun bruges til at rulle bilen i gang. Herefter accelererer du med gaspedalen trykket ca. halvt ned, og inden motoren når op over den nederste halvdel af omdrejningsområdet, skifter du til næste gear.

Du kan godt springe et gear over og f.eks. skifte fra 2. til 4. gear eller fra 3. til 5. gear. Ved den ideelle acceleration kommer du op i den ønskede hastighed forholdsvist hurtigt.

<b>Vær forudseende - følg med i trafikken</b>

Hver gang du bruger bremsen, koster det brændstof at komme op i fart igen. Derfor skal du afpasse farten, når du nærmer dig et lyskryds eller en anden forhindring, så du kan køre videre uden at bremse.

<b>Tjek dæktrykket</b>

Når man cykler, mærker man tydeligt, hvis dækkene er flade. Det gør man ikke i en bil, hvor der er masser af kræfter tilovers. Men det koster brændstof at køre med for lavt dæktryk. Hvis dine dæk mangler 20 % luft stiger brændstofforbruget med 5-10 %. Derfor er det en god ide at tjekke dæktrykket jævnligt.

<b>Aircondition er dejligt - men det koster</b>

Aircondition - eller klimaanlæg, som det hedder på dansk - øger brændstofforbruget med op til 15 %. Du sparer derfor en masse brændstof, hvis du kan nøjes med at bruge ventilationssystemet.

<b>Tøm bagagerummet</b>

Kører du rundt med noget tungt i bagagerummet? Som en tommelfingerregel kan man regne med, at 100 kg ekstra vægt øger brændstofforbruget med 4 %.

<b>Afmonter tagbagagebærer og tagboks efter brug</b>

Bilfabrikanterne har brugt mange kræfter på at gøre bilerne så strømlinede som muligt. Derfor er det en dårlig idé at køre rundt med en tagbagagebærer eller tagboks, når ferien er forbi. En tagbagagebærer kan øge brændstofforbruget med et par procent, og en tagboks kan øge forbruget med helt op til 15 %.

<b>Brug instrumenterne</b>

Mange biler har brændstofmålere, der kan vise både dit aktuelle forbrug, hvor langt du kører på literen i gennemsnit og hvor meget brændstof, du har brugt på hele turen. Brug instrumenterne og konkurrér med dig selv om at bruge mindst muligt brændstof på ture, du kører ofte, f.eks. til og fra arbejde.

<b>Kør ikke for hurtigt</b>

Jo hurtigere du kører, desto større bliver luftmodstanden, og luftmodstand koster brændstof. Derfor kan en forøgelse af hastigheden fra f.eks. 110 km/t til 130 km/t give en stigning i forbruget på op til 20 %.