Ringe læring efter frokost
Færre aktiviteter i vuggestuerne
Hentetid er ventetid for mange af landets mindste i vuggestuerne.
Det billede tegner en rundspørge foretaget af Politiken Research i 651 vuggestuer fordelt på 90 kommuner.
Mens 94 procent af institutionerne svarer, at der i 'meget høj' eller 'høj grad' er planlagt aktiviteter for de 0- til 3-årige om formiddagen, er det tal mere end halveret om eftermiddagen.
Her har under halvdelen af daginstitutionerne en 'meget høj' eller 'høj grad' af planlagte aktiviteter som sang, leg og læring, mens hver tredje institution angiver graden af planlagt aktivitet som 'lav' eller 'meget lav', når frokosten er indtaget. Det skriver Politiken Søndag.
Tendensen i rundspørgen afspejler det, som landets forældre oplever i daginstitutionerne, når de henter deres børn om eftermiddagen, fortæller formanden for Forældres Landsorganisation (Fola), Dorthe Boe Danbjørg.
- Der er altså nogle oplagte muligheder for udvikling og læring i løbet af dagen, som går fløjten. Hele dagen rummer jo muligheder. Også mellem 15 og 17. Der bliver det lidt opbevaring eller "nu venter vi bare på, forældrene kommer", siger hun til Politiken.
I rundspørgen forklarer flere vuggestueledere, at de gerne vil bruge eftermiddagene til sangleg og læring, men at de ikke har hænder til det.
Professor på Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) Stig Broström har forsket i vuggestuebørns udvikling og understreger, at det er vigtigt, at der er nok voksne i daginstitutionerne.
Han kalder det derfor "stærkt bekymrende," hvis eftermiddagene bliver brugt på "brandslukning", hvor der kun bliver holdt øje med, at ingen slår sig:
- Barnet har behov for, at der er voksne, der viser omsorg og interesse for, hvad det laver, siger han til Politiken.
Kilde: Politiken