Regnvejr er museums-vejr
ARoS topper på landsplan med rekord-besøgstal
Det kan godt være, at de fleste danskere har hulket over de massive regnskyl, der er væltet ned i løbet af sommeren, men i landets indendørs kulturvirksomheder har økonomicheferne næppe kunnet undlade at trække en smule på smilebåndet.
Mest markant er situationen på Aarhus-museet ARoS, der har mere end firedoblet besøgstallet primært takket være en ny udstilling med Olafur Eliasson.
Biografer og museer har nemlig skovlet millioner af kroner ind på ekstra entréindtægter takket være det elendige sommervejr, skriver dagbladet Børsen.
- Det har været en særlig god sommer i år, siger Carsten Skjøt, der er økonomi- og administrationschef på Louisiana.
Kunstmuseet i Humlebæk rundede i juli 65.000 besøgende. Det er 47 procent mere end budgetteret og 14 procent mere end samme måned i succesåret 2010.
- Når det er regnvejr, er det museumsvejr. Det er absolut en afgørende faktor for, om folk tager på stranden eller til Louisiana, siger Carsten Skjøt.
Lignende meldinger kommer fra andre af landets største museer som Nationalmuseet og Statens Museum for Kunst, der i juli måned lå henholdsvis 43 procent og 12 procent over tilsvarende måned sidste år.
Målt i kroner og øre ligger den største gevinst hos de danske biografer, der i gennemsnit har solgt 25 procent flere billetter i juli måned i forhold til samme måned sidste år.
Det svarer samlet set til en ekstra billetindtægt på op mod 20 millioner kroner alene for juli måned, og dertil kommer mersalget af sodavand, popcorn og slik, skriver dagbladet Børsen