Rastepladser fortsat overfyldte - på trods af ny lov

Der er ikke plads til almindelige bilister på mange østjyske rastepladser

02:10

Det skal være slut med østeuropæiske lastbilchauffører, der camperer i dagevis på rastepladserne. Sådan lød det i marts sidste år - men situationen har ikke ændret sig meget siden da.

Mange østjyske rastepladser mangler plads, fordi lastbiler fylder alle parkeringspladserne.

Det skyldes blandt andet, at udenlandske lastbilchauffører til tider bor nærmest som campister på rastepladserne langs motorvej E45.

Det har tilsyneladende ikke gjort den store forskel, at regeringen og Dansk Folkeparti sidste sommer indførte en lov, der betyder, at lastbiler maksimalt må holde parkeret på rastepladserne i 25 timer. 

Læs også Nye regler for lastbiler fra i dag: Slut med at slå lejr på rastepladser

01:58

VIDEO: Det er vores eget valg at være her, lyder det fra de mange østeuropæiske lastbilchauffører i Østjylland (fra 1. marts 2018).

Luk video

Rasteplads-ejer: De holder overalt

Hos rastepladsen Info-Teria Gudenå Vest ved Randers oplever ejeren, Helle Wilson Toft, jævnligt, at alt er optaget.

- Vi har problemer med, at almindelige trafikanter ikke kan komme ind at holde, fordi lastbilerne holder over det hele. Det gælder også på de pladser, der er reserveret til personbiler, siger hun til TV2 ØSTJYLLAND og fortsætter:

- Jeg håber på, at de vil lave nogle flere parkeringspladser til personbiler og nogle flere rastepladser.

02:12

De nye regler vil give mere rotation på rastepladserne. Men de vil også bare flytte problemet, mener lastbilchauffører (indslag fra 1. marts 2018).

Luk video

Det ærgrer Helle Wilson Toft, at bilisterne må lide under pladsmangel på grund af lastbilparkeringer.

- De har også brug for at komme ind og tage det hvil, ligesom lastbilchaufførerne har det, siger hun til TV2 ØSTJYLLAND.

Læs også Morten fra Randers dyrker sex på rastepladser og i skoven

Vejdirektoratet: Vi er udfordret

Vejdirektoratet kender godt til problematikken med de overfyldte rastepladser.

- Vi er udfordret på hverdage. Der er stadig en del, der holder på ramperne, fordi der ikke er pladser på rastepladserne, siger Ivar Sande, der er afdelingsleder for Vejsektor og Myndighed.

Vejdirektoratet lavede i marts sidste år en stikprøvekontrol på rastepladserne for at se, hvilke der var fyldte og hvor der var pladser. Sådan her så overblikket ud. 

Han er ikke nødvendigvis modstander af at skabe flere rastepladser, men 'det koster penge, som han siger.' 

Ivar Sande ser i stedet gerne, at virksomhederne tager en del af ansvaret.

- Det er vores ansvar at sørge for, at der er kapacitet på statsveje, men måske kan lastbilerne, der kommer med varer, i nogen grad holde hos de virksomheder, de skal aflevere varer til, siger han til TV2 ØSTJYLLAND. 

Læs også Transportordfører om chaufførlejre: - Det er hvid slavehandel

Hos Info-Teria Gudenå Vest ved Randers forventer man, at problemet med overfyldte rastepladser kun bliver større til sommer, når turisterne også kommer på vejene. 

Skilte som dette har ikke haft den store konsekvens i forhold til de mange overfyldte rastepladser i Østjylland.