Protest mod havn
Århus Havn advarer mod at bygge en containerhavn ved Skælskør.
Danmark er for lille til at have endnu en stor containerhavn, mener direktøren for landets største containerhavn, Bjarne Mathiesen. Ikke desto mindre er der fremskredne planer i Sydvestsjælland om at bygge en endnu større containerhavn på Stigsnæs ved Skælskør.
Baltic Gate Terminal hedder den planlagte havn, som skal skaffe arbejde til området. Høringsfasen for lokalplanen er netop slut.
- Måske skal man tænke sig lidt mere om, siger Bjarne Matiesen, Århus.
- Det er dyrt at have for stor kapacitet.
Havnedirektøren henviser til, at det er gået ret dårligt for den store containerhavn Ceres Paragon, som blev indviet i Amsterdam i 2001. Ifølge havnedirektøren ligger den for tæt ved den store havn i Rotterdam. Hidtil har den nye havn været næsten tom.
Havnen havde lørdag ingen trafik hverken ud eller ind, viste dens hjemmeside www.ceresglobal.nl med forventede ankomster og afgange inden for 24 timer. Århus Havn havde samtidig ni containerskibe på sin tilsvarende liste.
I oktober gav den danske regering tilsagn om at støtte havnen i Århus med 250 millioner kroner til bedre bane og vejforbindelser til havnen, der er ved at udvide i den sydlige del. Det signal bør initiativtagerne til Baltic Gate Terminal i Stigsnæs også tænke på, mener direktør Bjarne Mathiesen, Århus Havn.
Projektet på Sydvestsjælland mangler endnu en række godkendelser, blandt andet fra Trafikministeriet. Det kan også blive et problem, at havnen ligger tæt på særligt beskyttede, følsomme naturområder.
Planerne omfatter en havn med en trafik på tre millioner containere årligt - på niveau med havnen i Hamburg. Århus Havn håndterer væsentligt mindre, nemlig 450.000 containere årligt og har 64 procent af containertrafikken i Danmark.
Havnebyerne Kalundborg og Køge har også vendt sig imod en ny havn ved Skælskør.