PostNord advarer om fup-sms'er: Slet dem

PostNord advarer om falske sms'er og mails, som angiveligt er fra dem. De opfordrer folk til at slette dem

Du skal være særdeles opmærksom, hvis du modtager sms'er eller mails fra PostNord om, at du mangler at betale porto. Foto: Philip Davali - Ritzau Scanpix

Det er ikke noget nyt, at digitale svindlere forsøger at narre penge ud af danskerne. Men lige nu oplever PostNord alligevel en markant mængde svindel i julens pakkeræs.

- Vi hører fra rigtigt mange, der oplever det her. Det er helt klart et stort problem. De her svindlere er desværre rigtigt dygtige, og de får det til at se ud som om, beskederne kommer fra os. Men det gør de altså ikke, siger kommunikationschef hos PostNord, Morten O. Nielsen, til TV2 ØSTJYLLAND.

Læs også Karin fik en svindel-sms: - Jeg er skræmt

Beskederne indeholder typisk en opkrævning på porto for en forsendelse. Hvis man tidligere har modtaget beskeder fra PostNord, lægger fup-beskederne sig ind i den samme korrespondence. På den måde får svindlerne det til at se troværdigt ud, men man skal ikke lade sig snyde.

- Vi ville aldrig opkræve porto fra folk på den måde. De har jo allerede betalt via netbutikken.

Morten O. Nielsen, kommunikationschef, PostNord

- Vi ville aldrig opkræve porto fra folk på den måde. De har jo allerede betalt via netbutikken. Så folk skal lade være med at trykke på links i sms'er og mails, hvis de er i tvivl.

Hvis modtagerne er i tvivl, kan man dobbelttjekke ved hjælp af PostNord-app'en, hvor man kan se de beskeder, fragtfirmaet sender.

Læs også Ekstra mange fup-sms'er i julen: - Lad være med at trykke på linket

Mange svindelbeskeder i omløb

PostNord er bestemt ikke det eneste firma, der har oplevet store problemer med de falske beskeder. Tidligere på ugen fortalte vi, at Elgiganten oplever meget svindel.

Sådan her kan svindelbeskederne se ud.

- Det er hamrende irriterende. Der findes mange forskellige varianter, og vores kundeservice får rigtig mange henvendelser om dem. De dukker op som ukrudt, siger Frederik Danvig, der er kommunikationschef hos Elgiganten, til TV2 ØSTJYLLAND.

Når man får lukket en svindelhjemmeside ned, så kommer der fem nye.

Frederik Danvig, kommunikationschef, Elgiganten

Svindel-beskederne fra Elgiganten har ifølge Frederik Danvig floreret i et halvt års tid. Men selvom koncernen gør en stor indsats for at komme problemet til livs, så er det ikke helt så enkelt, som det lyder. 

- Når man får lukket en svindelhjemmeside ned, så kommer der fem nye. Det primære vi kan gøre er at advare vores forbrugere. Vi opfordrer folk til at bruge deres sunde fornuft. Hvis noget er for godt til at være sandt, så er det nok også det, og så er der tale svindel, siger Frederik Danvig.

Især et problem i julen

Lige nu er der ifølge Frederik Danvig ekstra god grund til at være vaks.

- Der er sket en kraftig stigning her op til jul. Vi gør derfor alt, hvad vi kan for at komme dem til livs både via vores hjemmeside, sociale medier og dialog med myndighederne og interesseorganisationer, siger han.

Et andet eksempel på en fup-sms fra Elgiganten.

Hos Østjylland Politi oplever de, at folk er blevet bedre til at håndtere og spotte fup-beskederne. Politiet opfrodrer dog ligesom Elgiganten folk til at bruge deres sunde fornuft. 

- Når det er snyd, så er det ofte en underlig kombination af tal og bogstaver, som ikke umiddelbart giver mening i forhold til påståede afsender, siger pressemedarbejder Janni Lundager fra Østjyllands Politi.

00:38

VIDEO: Henrik Larsen fra DKCERT forklarer, hvad man skal være opmærksom på i forbindelse med svindel-sms'er.

Luk video