Politikere om Letbane-flop: Helt uforståeligt

Aarhus-politikere er rystede over, at Letbane-åbningen er blevet aflyst i sidste øjeblik

Letbanens første etape skulle have vært indviet lørdag. Det er nu udskudt. Foto: Henning Bagger - Scanpix

Hos partiet Venstre vækker det undren, at Aarhus Letbane alligevel ikke er klar til at åbne i morgen, lørdag.

Henrik Arens (V) fra Aarhus Byråd har udtalt sig kritisk om projektet Aarhus Letbane. han hæfter sig ved timingen.

- Det er et milliardprojekt, der skal transportere passagerer. Og at man først dagen før bliver klar over, det ikke kan køre, er mærkeligt. Jeg ved ikke, om det var meningen, godkendelsen skulle komme så sent. Men jeg synes, det er bemærkelsesværdigt, når det handler om en så dyrt projekt, siger han til TV2 Østjylland.

At man først dagen før bliver klar over, at det ikke kan køre, er mærkeligt.

Henrik Arens (V), byrådsmedlem, Aarhus

Der må have været advarsler

Letbanen skulle have taget sin første tur med de første rejsende klokken 12.00 lørdag. Her skulle åbningen være fejret med taler af blandt andet transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen.

Men Letbanen mangler at få en godkendelse fra Trafikstyrelsen. Derfor kommer den længe ventede Letbane ikke til at køre i morgen. 

Læs også Åbningen af Letbanen udskudt: Sikkerheden ikke godkendt

- Det er endnu en ’dumme-event’ i den her efterhånden lange proces, siger Henrik Arens.

- Hvis ikke, der kommer mere fyldestgørende information i denne sag, er vi nødt til at spørge ind til, hvordan de ikke kunne have set det komme. Der må have været advarsler forinden. Jeg forventer minimum en orientering.

Læs også Letbane-direktør efter aflysning: Jeg er dybt rystet

Jeg undrer mig stærkt

Da TV2 Østjylland fanger Knud N. Mathiesen (DF) fra Aarhus Byråd på telefon fredag aften, er han overraskset over meldingen. Han var inviteret til at køre med på en af de første ture i morgen, og han havde ikke hørt, at åbningsfesten var blevet aflyst:

05:22

VIDEO: Her kan du se et interview med Letbane-direktør Claus Rehfeld Moshøj.

Luk video

- Jeg undrer mig stærkt over, at man ikke har fået de ting i orden. Man har prøvekørt letbanen i lang tid nu og har der været nogle fejl, så kan jeg slet ikke forstå, hvorfor man ikke har fået dem rettet, siger han og uddyber:

- Men det er lige så sikkert, at man ikke kan sætte et letbanetog ud, hvis der bare tilnærmelsesvis er sat spørgsmålstegn ved sikkerheden. 

Læs også Trafikstyrelsen om Letbanen: Sikkerheden er tynd

Dybt pinligt

Marc Perera Christensen (K) fik nyheden om den aflyste åbningsdag til en familiefest. 

- Det er dybt pinligt. Jeg er fuldstændig uforstående overfor, hvordan det kan lade sig gøre at arrangere en åbningsfest for en Letbane, som man ikke har tillid til, kan køre, siger Marc Perera Christensen.

Den aarhusianske byrådspolitiker har tænkt sig at tage sagen op med rådmanden i Teknik og MiIjø, Kristian Würtz, (S) og borgmester Jacob Bundsgaard.

07:35

VIDEO: Her forklarer Kåre Clemmesen, vicedirektør i Trafikstyrelsen, hvorfor Aarhus Letbane ikke har fået tilladelsen. 

Luk video

Aarhus Letbane

Første strækning af Letbanen i Aarhus, der skulle indvies lørdag, går fra banegården til Aarhus Universitetshospital i Skejby.

Første strækning har 12 stop.

Letbanen skal senere føres videre til Lystrup, ligesom nærbanerne til Odder og Grenaa skal kobles på.

Letbanen i Aarhus har et budget på 3,5 milliarder kroner og er finansieret af kommune, stat og region.

Op mod 90 chauffører skal betjene letbanetogene, der får deres eget spor i det aarhusianske bybillede.

Letbanen kører på elektricitet og kører i bymæssig bebyggelse op til 50 kilometer i timen.

På strækningen til Odder og Grenaa kører letbanen henholdsvis 75 kilometer og 100 kilometer i timen.

Letbanen får i alt 49 stationer, når den er færdig.

Kilde: Aarhus Letbane I/S