Politiker kæmper mod stor omvej i Langå: Omfartsvej er løsningen

Venstres Lars Søgaard frygter fortsat BaneDanmarks planer om at skære Langå over i to. Han bringer nu en ny løsning på banen

Lokalpolitikeren Lars Søgaard (V) kæmper fortsat for at undgå stor omvej for bilisterne ved Langå. Foto: Presse / TV2 ØSTJYLLAND

Borgerne i stationsbyen Langå ved Randers er stadig bekymrede for BaneDanmarks planer om at rive byens bro over Gudenåen ned for at bygge en ny.

Imens arbejdet står på i efter planen tre måneder bliver Langå nemlig delt i to, og mange skal ud på en stor omvej.

Vi kan løse alle problemerne, hvis vi får etableret en omfartsvej fra Amtmandshoppesbro til rundkørslen ved Grundfos.

Lars Søgaard (V)

Det lokale byrådsmedlem Lars Søgaard (V) er dog nu klar med en løsning på problemet. Han foreslår, at et gammelt projekt hives frem fra skuffen.

- Vi kan løse alle problemerne, hvis vi får etableret en omfartsvej fra Amtmandshoppesbro til rundkørslen ved Grundfos og har den færdig, inden BaneDanmark begynder arbejdet i 2019/20, siger Lars Søgaard til TV2 ØSTJYLLAND.

01:28

I videoen her kan du se, hvilken omvej, der er lagt op til, at borgerne skal ud på. 

Luk video

Den idé har været oppe at vende for mange år siden, men med udsigten til en 18 km lang omvej for nogle bilister under broarbejdet synes lokalpolitikeren, at det ville være oplagt at kigge på omfartsvejen igen.

- BaneDanmark har gået med til at sætte tiden for arbejdet ned fra otte til tre måneder, hvilket angiveligt koster fire mio. kroner. Men jeg foreslår så, at vi går i dialog med BaneDanmark om i stedet at bruge pengene på vejen, lyder det fra Lars Søgaard.

Firma med afdelinger på begge sider

Med en ny omfartsvej vil det højst være 500 meter ekstra, bilisterne skal tilbagelægge under etableringen af den nye bro, og den omvej vil trods alt være en del lettere at sluge, tænker han.

Læs også Langå slipper med omvej i kortere tid: - Det er stadig noget lort

En af dem, som frygter tiden uden Langå-bro særligt meget, er den erhvervsdrivende Martin Kempel. Han skal nemlig ud på den 18 km lange omvej mange gange, da hans firma har afdelinger på begge sider af broen.

Det bliver helt åndssvagt at skulle hele vejen udenom. Vi kører den tur mange gange om dagen, så det kan slet ikke lade sig gøre rent praktisk.

Martin Kempel, Langå

- Det bliver helt åndssvagt at skulle hele vejen udenom. Vi kører den tur mange gange om dagen, så det kan slet ikke lade sig gøre rent praktisk, har Martin Kempel tidligere sagt til TV2 ØSTJYLLAND.

Han er ikke ene om bekymringerne.

På den 'store' Langåside frygter man, at det vil gå hårdt ud over forretningslivet, hvis 25 procent af kundebasen skal finde et andet sted at handle de måneder.

Begynder at handle i Randers

- Vi har brug for kunderne, og hvis de får andre vaner og kører et andet sted hen, så ved vi jo ikke, om de nogensinde vender tilbage, har Lotte Thorsen, der er indehaver af butikken Nummer 7 i Langå, tidligere fortalt.

Og det er en berettiget frygt, lyder det fra Henry Nielsen, der er en af dem, der vil få 18 kilometers omvej ind til Langå.

02:03

I videoen her kan du høre flere af de lokales holdninger til sagen.

Luk video

- Vi begynder nok at handle i Randers i stedet for. Det kunne man godt forestille sig, sagde Henry Nielsen, da sagen første gang var oppe at vende.

Her lød tidshorisonten på otte måneder, som nu er sat ned til tre. Alligevel er der stor skepsis fra Langå-borgerne.

- For mange mennesker er selv tre måneder lang tid at skulle finde andre måder at komme frem og tilbage på, siger Dorthe Tapomayi Nielsen.

Kan få stor effekt

- De skal overhovedet ikke lukket den. De skal sænke skinnerne. Hvis jeg skal ned og handle i Rema, skal jeg næsten omkring Hammel. Det er fuldstændig åndssvagt, supplerer Knud Fredenslund.

Derfor er Lars Søgaards forslag stadig aktuelt, og han mener, at der kan være store perspektiver i en omfartsvej.

En del af byen får lettere til åen og cykelstien til Randers og Viborg. Og så kan vi med omfartsvejen lede den tunge trafik uden om midtbyen.

Lars Søgaard (V)

- En del af byen får lettere til åen og cykelstien til Randers og Viborg. Og så kan vi med omfartsvejen lede den tunge trafik uden om midtbyen, forklarer han.

Hvis ikke BaneDanmark eksempelvis af juridiske årsager kan støtte omfartsvejen, er strategien hos Lars Søgaard klar:

- Så fortsætter vi med at lægge et folkeligt pres på transportministeren for at undgå de tre måneders omvej.