Politi skal måle hastigheden på vandet med ny laser

En ny laser skal tages i brug på Gudenåen for at nappe de sejlere, som har lidt for tung højre hånd.

Problemer med høj fart er ikke kun noget, som Midt- og Vestjyllands Politi skal forholde sig til langs landsdelens landeveje.

Gudenåen kan også være et sted, hvor der bliver givet for meget gas. Derfor tager landsdelens politi inden længe en ny laser i brug for at få bugt med de sejlere, der har en lidt for tung højre hånd.

Det skriver Gudenåkomitéens Sekretariat i en pressemeddelelse.

Ifølge poltiet gør den nye laser det muligt at måle hastigheden over længere afstand, end det har været muligt med tidligere udstyr.

Det fremgår ikke, hvor lang en afstand, der er tale om, men på land kan politiets nye lasere måle bilisters hastighed på en distance af 1200 meter.

- Den er meget mere handy og brugervenlig. Den gamle havde et stort, klodset batteri, hvor den her er både bedre og hurtigere. Og så er den bare mere effektiv, lød det tidligere på året fra politiassistent hos Lokalpolitiet i Skive, Alex Hansen, da han satte ord på det nye grej.

Det er særligt de bløde trafikanter, der kan komme i fare, hvis folk sejler for stærkt på Gudenåen (arkivfoto).
Det er særligt de bløde trafikanter, der kan komme i fare, hvis folk sejler for stærkt på Gudenåen (arkivfoto). Foto: TV MIDTVEST

Fælden klapper ved 10 knob

Politiet har i årenes løb haft fokus på høj fart i Gudenåen.

Det skyldes blandt andet, at for hurtig sejlads skaber hækbølger med farlige situationer for Gudenåens bløde trafikanter i form af kanoer og kajakker.

Derfor er hastighedsgrænsen langs hele Gudenåen også begrænset til 10 knob eller lige knap 19 km/t. Flere steder er grænsen dog endnu lavere.

Derfor opfordrer politiet i pressemeddelelsen også til, at fartglad sejlere søger ud på det åbne vand. Her vil der nemlig typisk være bedre mulighed for at give gas.

Der kan dog være lokal fartbegrænser i eksempelvis Limfjorden, lyder det fra politiet, der også gr opmærksom på, at det kan blive en overordentlig dyr sejltur at sejle i et beviskrævende fartøj med en promille over 0,5.

Det skyldes, at bødetaksten - som på land - afhænger af førerens årlige bruttoindtægt og promillens størrelse.