Patrick går til parkour: Jeg har fået det bedre i skolen

Parkour og idræt øger børns koncentrationsevne og gør livet lettere for dem i skolen

01:58

Hop, dans og sving.

Patrick har svært ved at koncentrere sig på den specialskole, hvor han går. Hver torsdag er det anderledes, for her går han til parkour.

- Det er sjovt, fordi du får lov til at gøre en hel masse, som du ikke kan gøre på din egen trampolin. Trampolinerne her er lidt bedre, siger Patrick Poulsen, elev, Oust Mølleskolen, Randers.

Parkour er en del af projektet 'Fuld Fart'.

En gang om ugen deltager specialskolebørn, der har det svært i projektet 'Fuld Fart'. Der er særligt fokus på individuelle idrætsgrene. De oplever, at de er gode til noget, og de lærer nogle spilleregler. Begge dele kan de bruge til bedre at klare sig i skolen.

- Vi vil gerne rette fokus på de børn, som ikke har deres gang i foreningslivet. Desværre er der 14 procent af danske børn, der ikke går til foreningsidræt. Det kan vi sagtens gøre bedre, siger Thorbjørn Lager, lærer, Oust Mølleskolen, Randers.

Projektet, der skal få flere børn til at gå til idræt, er et samarbejde mellem en specialskole, to folkeskoler og Randers Gymnastiske Forening. De har fået støtte af Randers Kommune og DGI.

Læs også Carl på 5 år: Det bliver hyggeligt med så mange mennesker

- Børnene får nogle færdigheder, som de kan vokse i. Og det betyder noget for deres trivsel, siger Lars Søndergaard, projektleder, Randers Gymnastiske Forening.

Det er særligt individuelle sportsgrene, der er i fokus, så børnene oplever, at de er gode til  noget. De lærer nogle spilleregler og omgangsformer, som hjælper dem i skolen.

En gang om ugen tager Patrick og de andre direkte efter skole til 'Fuld Fart'.

Læs også Skoleleder: Gratis morgenmad godt for undervisningen

- Jeg har ikke haft det så godt i skolen. Det har jeg fået nu, fordi jeg bedre kan koncentrere mig på grund af det her, siger Patrick Poulsen.

Tanken med projektet er også, at få børn som Patrick tilbage til en almindelig folkeskole.

- Hvis de oplever, at de kan klare sig her, og at de kan indordne sig under de spilleregler, der er her, så er det nemmere for dem i skolen, siger Thorbjørn Lager.

Øverst i artiklen kan du se hele indslaget om børn med fuld fart på i projektet 'Fuld Fart'.