Pas på med løbeskoene

Dit valg af løbesko afgør, om du minimerer risikoen for blive skadet - eller om du må en tur til doktoren, advarer læge fra Silkeborg.

Knæskader, skinnebensbetændelse og tånegle, der falder af. Det er blot nogle af de skader, du risikerer at få, hvis du løber en tur.

Og skoene, du vælger at snøre på fødderne, kan have stor betydning for, om skaden rammer dig, siger afdelingslæge på Idrætsklinikken på Regionshospital Silkeborg, Mogens Hansen, til Urban:

- De forkerte sko tvinger dig ud i en anden måde at løbe på, der forhindrer kroppens naturlige støddæmpning. Og det øger helt sikkert risikoen for skader.

Han forklarer, at alle har en bestemt måde at løbe på, som er naturlig for deres krop. Nogle vælter f.eks. lidt indad, når de lander på fødderne, mens andre lander mere neutralt.

Med et par løbesko, der passer ens løbestil, bliver belastningen på led og knogler minimeret.

En undersøgelse fra Statens Institut for Folkesundhed viser, at flere og flere henvender sig på skadestuer med løbeskader.

I 2008 kom rekordmange ind på skadestuerne med løbeskader. Alene på et år steg antallet fra 187 til 245 personer. Og det er kun de akutte skader. Der er ingen statistikker over, hvor mange der reelt bliver behandlet for løbeskader.

På privathospitalet Hamlet har de omkring et halvt hundrede patienter om året med løbeskader. Tilsvarende er det omkring 20 pct. af patienterne på Idrætsklinikken på Regionshospital Silkeborg.