Voldsom trafik-stigning på E45: - Folk køber en bil, når de får råd
Trafikken er steget med 27 procent på Østjyske Motorvej de seneste fem år. Det skyldes, at vi er blevet rigere, mener ekspert
Fremtiden vil med stor sandsynlighed byde på endnu længere tid på vejene for de østjyske pendlere.
Opdaterede tal fra Vejdirektoratet viser, at trafikken er steget voldsomt på de mest trafikerede motorvejsstrækninger i Danmark over de seneste fem år.
Østjyske Motorvej er med en stigning på 27 procent den strækning, hvor trafikken er steget mest.
Læs også
Den udvikling ser kun ud til at fortsætte, siger trafikforsker og professor ved Københavns Universitet Mogens Fosgerau.
- Der er ingen tegn på, at trafikvæksten holder op, og det betyder jo, at vi får mere trængsel.
Vejene omkring hovedstadsområdet er de mest befærdede, men særligt Østjyske Motorvej har oplevet en høj stigning og ligger nu på 94.000 biler på hverdage i gennemsnit.
Økonomisk vækst giver trafikal vækst
Årsagen til den stigende trafik og trængsel skal hovedsagelig findes i den positive økonomiske vækst, Danmark oplever, vurderer trafikforsker og professor ved Københavns Universitet Mogens Fosgerau.
Flere borgere har arbejde, og flere får mere specialiserede job længere væk, men væksten betyder også flere biler på de danske veje, forklarer han.
- Efterhånden som vi bliver rigere, får vi råd til flere biler. Det er stadigvæk sådan, at rigtig mange mennesker køber en bil, når de får råd.
Læs også
- Det betyder også, at nogle husstande får to biler. Samtidig er de små biler blevet billigere. Så det er blevet lettere at få endnu flere biler, siger Mogens Fosgerau.
Kigger man på udviklingen over antal motorkøretøjer per 1000 indbygger, ses det da også, at Danmark over de senere år nærmer sig det europæiske gennemsnit.
Så meget er trafikken steget de seneste fem år
Østjyske Motorvej (27 pct.)
Motorring 3, København (23 pct.)
Sønderjyske Motorvej (22 pct.)
Fynske Motorvej (22 pct.)
Køge Bugt Motorvejen (20 pct.)
Amagermotorvejen (19 pct.)
Kilde: Vejdirektoratet
- Vi er på vej hen, hvor andre lande har været i et stykke tid, hvor der er mere trængsel. Danmark har været et land med forholdsvis lidt trængsel, fordi vi har forholdsvis få biler. Nu kommer vi til at ligne resten af verden mere, siger Mogens Fosgerau.
Siden 2010 er antallet af personbiler per 1000 indbygger i Danmark steget med 13 procent og ligger nu på 431.