Tage er 80 og vil køre bus 10 år endnu: - Det duer ikke at sidde stille

Pensionisttilværelsen bliver udskudt af flere. Omkring 20 procent af de faglærte mellem 65 og 69 år er stadig på arbejdsmarkedet

Foto: TV 2

I samarbejde med tv2.dk

"Godmorgen, og ha’ en dejlig dag!”

Stemmen i bybusserne mod Aarhus er måske lidt mere rusten end normalt. Den tilhører nemlig 80-årige Tage Mikkelsen, der kører Arrivas bybusser for 23. år i træk.

Han ønsker ikke den pensionisttilværelse, han så sin egen far have.

Læs også Ikke kun for pensionister: Skolebridge på skemaet

- Jeg så min gamle far. Han sad bare og kiggede ud ad vinduet. Så sagde han ”Nå, hvor mon Hansen skal hen, og hvornår kommer han mon tilbage?”, Det gider jeg ikke. Det duer ikke bare at sidde stille, siger han.

Bliver på arbejdsmarkedet

De seneste dage har vi fortalt om, at det for flere ikke kan betale sig at spare op til pensionen. Men 80-årige Tage Mikkelsen er faktisk en del af en generel udvikling, der viser, at vi generelt set bliver længere på arbejdsmarkedet.

Arbejdsgiverne er blevet bedre til ikke kun at fokusere på seniorernes alder.

Per H. Jensen, forsker i tilbagetrækning

På 15 år er det fordoblet, hvor mange der stadig arbejder efter de er fyldt 65 år. Den største stigning er sket hos dem, der er faglærte eller har en kort uddannelse. Ifølge forsker i tilbagetrækning, er der flere årsager til den udvikling.

- Generelt er vores helbredstilstand blevet bedre blandt seniorerne. Og så er det i virkeligheden simpelt at fastholde dem på arbejdsmarkedet. Hvis man tilbyder ordentlige arbejdsforhold, gode lønforhold og gode relationer til kolleger og ledelsen – så vil de gerne arbejde, siger Per H Jensen, forsker i tilbagetrækning fra Aalborg Universitet. 

00:54

VIDEO: Kom indenfor i Tage Mikkelsens bus.

Luk video

Han fortæller desuden, at der er sket en udvikling hos arbejdsgiverne, der ikke længere blot ansætter ud fra dåbsattesten.

Arbejdsgiverne er blevet bedre til ikke kun at fokusere på seniorernes alder.

Læs også 14 år bag bardisken: Hvis man ikke dukker op, ringer Anette

- Arbejdsgiverne er blevet bedre til ikke kun at fokusere på seniorernes alder. De er generelt blevet bedre kvalificerede og har en masse års erfaring, som arbejdsgiver kan få glæde af, siger Per H. Jensen.

Svært at skaffe chauffører

Tage Mikkelsen er ikke den eneste senior, der arbejder for busselskabet Arriva. De har faktisk haft svært ved at skaffe nye chauffører, og derfor ønsker de at gøre jobbet mere attraktivt for seniorer, så de kan holde på arbejdskraften.

Hvis jeg kan få fornyet mit erhvervskørekort, så bliver jeg gerne ved til jeg er 90.

Tage Mikkelsen, buschauffør

- Helt konkret afholder nogle seniorkurser I de områder hvor vi har mange chauffører der er over 60 år. Vi ønsker at holde på vores seniorer, for hvis de går på pension på samme tid, har vi faktisk ikke nogen til at køre busserne, siger Pernille Kiær, diversity manager hos Arriva.

Hos Arriva har de derfor lavet en ordning, der gør at medarbejderen i pensionsalderen eksempelvis kan arbejde 80 procent, få 80 procent udbetalt og stadig få fuld udbetaling af sin pension.

Tage Mikkelsen starter oftest sin arbejdsdag klokken 7 om morgen. Foto: TV 2

- Desuden er ordningen fleksibel, så man fra uge til uge kan fortælle sin chef, hvor mange timer man kan arbejde, siger Pernille Kiær.

Stopper ikke før 90

For 80-årige Tage Mikkelsen er der ingen tvivl om, at hans arbejdsglæde kommer fordi han får socialt samvær, og fordi hans arbejde er fleksibelt.

- Så har jeg nemlig stadig mulighed for også at leve en pensionisttilværelse. Hvis det ikke passer mig at køre den dag, så siger jeg jo bare nej. Det er den fordel jeg har, siger han.

Læs også Sofus blaffede på arbejde i tre dage: Så nemt var det

Tage Mikkelsen har selv en baggrund som faglært, og har arbejdet på alt fra en chokoladefabrik til at være buschauffør. Og selvom han har haft en langt arbejdsliv, er den sidste kilometer ikke kørt endnu.

- Hvis jeg kan få fornyet mit erhvervskørekort, så bliver jeg gerne ved til jeg er 90. Men så får I heller ikke mere for den 25 øre, siger Tage Mikkelsen og sætter bussen i gang med Aarhus.

Mød Tage Mikkelsen i videoen øverst i artiklen.