Så meget tid sparer du ved at trykke på speederen, når du kører sydpå
De lempelige fartbegrænsninger på motorvejene syd for Danmark kan friste til at trykke speederen i bund. Men hvordan er det egentlig smartest at køre?
I disse uger drager tusindvis af danskere af sted mod sydens sol med bagagerummet fyldt med badetøj, solcreme og badeluffer.
Men en diskussion, der nemt kan opstå på familiebilens forsæder, er, hvor hurtigt der skal køres på vejen ned gennem Europa.
Skal hastigheden holdes på 110 kilometer i timen? Eller skal den frie hastighed udnyttes på den tyske Autobahn for at være et par timer tidligere på den hvide sandstrand ved slutdestinationen?
Med to biler, som skal køre fra Fredericia til Gardasøen i Norditalien, har TV 2 sat sig for at undersøge, hvor meget hastigheden egentlig betyder - for tiden, prisen, og ikke mindst: For sikkerheden.
To scenarier
Den ene bil kører 110 kilometer i timen hele vejen, mens den anden kører 150 kilometer i timen, så snart den når den tyske grænse, og indtil den når Italien.
Strækningen gennem Tyskland er den længste til mange af de populære sommerferiedestinationer i Frankrig, Italien og Spanien.
Læs også
Her anbefales det, at bilister holder farten under 130 kilometer i timen på motorvejen alt efter vejrforholdene, men det er ikke ulovligt at trykke speederen helt i bund. I Danmark er den generelle fartbegrænsning 130 kilometer i timen på langt de fleste motorveje.
Ved at køre 20 kilometer hurtigere i timen end på de danske motorveje, bliver tiden i bilen markant forkortet - fra 13 timer til 10 timer.
Det er dog kun, hvis man kører direkte. Der er ikke taget forbehold for stop for at tanke benzin eller kø på motorvejen.
Hastighed er altid en risiko
Motorvejen er da også langt sikrere end at køre af landevejen, forklarer Jesper Sølund, dokumentationschef hos Rådet for Sikker Trafik.
- Selvom hastighederne er høje på motorvejen, er det de mest sikre veje at køre på, fordi det er ensrettede veje, og der er ikke andet trafik end motorkøretøjer, der kører med nogenlunde samme hastighed, siger han.
Alligevel er det ikke ubetydeligt, om speedometret står på 110 eller 150. Når farten stiger, så stiger risikoen nemlig også.
Læs også
- Det er en kendsgerning, at risikoen for at blive dræbt eller alvorligt kvæstet er højere i Tyskland, end den er i Danmark. Det hænger nok sammen med, at hastighederne generelt er højere, end de er på den danske motorvej, siger han.
På den tyske Autobahn sker der 1,63 dødsulykker per milliard kørte kilometer – på den danske motorvej er tallet 0,98 – med andre ord, så sker der 60 procent flere dødsulykker på de tyske motorveje.
Kørsel kræver hjernekraft
På de lange ture, hvor man kører i mange timer - som den til Gardasøen - bør man også tage i betragtning, at det tærer mere på energien at køre med en ekstremt høj hastighed i timevis.
- Hvis man kører stærkt, så er man nødt til at være mere fokuseret. Det siger folk også, at de er, men det bliver de jo ikke over tid, fordi så vænner de sig til at køre stærkt, siger Jesper Sølund.
Derfor anbefaler seniortekniker i FDM Jørgen Jørgensen klart, at man sænker farten en lille smule.
- Det kan godt være, at man kommer lidt senere frem ved at køre 110 kilometer i timen, men så er man måske heller ikke så træt og anspændt, når man når frem, fordi man har taget det med ro i stedet for hele tiden at have fokus på speederen, siger han.
- Så undgår man også unødige opbremsninger, der både skaber farlige situationer og giver dårligere brændstoføkonomi, siger han.
Dyr, men hurtig
Netop brændstoføkonomien er en sidste faktor at inddrage i sine kørselsovervejelser. En højere hastighed koster nemlig også mere på benzinkortet.
TV 2s tur til Gardasøen kostede omtrent 172 kroner mere hver vej. Bilen kører nemlig to en halv kilometer mere på literen ved en hastighed på 110 kilometer i timen.
Læs også
Konklusionen fra Jørgen Jørgensen fra FDM er da også klar: Den bedste og sikreste måde at køre er ikke at køre én bestemt hastighed.
- Vores generelle råd er, at man skal køre fornuftigt og følge trafikken. Selvom der er fri hastighed mange steder i Tyskland, er det jo ikke nødvendigvis forsvarligt at køre 150 kilometer i timen, siger han.