Lidl og Meny i åben "krig" på Facebook
Supermarkederne Lidl og Meny vækker opsigt på Facebook, hvor tusindvis har reageret på deres opslag
Discountkæden Lidl vil gerne være en del af et bestemt hold.
Holdet, der er tale om, er supermarkedskæden Meny's, hvor de matcher prisen på 500 varer fra Netto og Rema 1000.
Men tilsyneladende er Meny ikke interesseret i at åbne op for en ekstra plads til den tyske discountkæde.
Det er kommet frem, efter de to supermarkedskæder på Facebook har debatteret frem og tilbage. Dialogen startede, da Lidl spurgte, om de kunne være med - for de har trods alt de bedste priser ifølge Politikens Discountpristjek, skriver de.
- Det er et stærkt træk af Meny, men vi vil rigtig gerne ’lege med’ og opfordrer derfor til, at de sammenligner med hele discountsektoren, frem for at de kun sammenligner med nogle udvalgte, siger Heidi Vittrup, marketingchef hos Lidl Danmark, til TV 2.
Over tusind mennesker har i skrivende stund reageret på opslaget.
Lidl vil med på holdet
Meny har siden starten af august sørget for at prismatche deres egne varer med udvalgte varer hos Netto og Rema 1000.
Årsagen til, at Lidl ikke er en del af ordningen, er simpel, forklarer kædedirektør i Meny, Kenneth Pedersen. Supermarkedet udgør nemlig ikke - ligesom Rema 100 og Netto - den klart største del af discountmarkedet i Danmark.
- Det er dem (Rema 1000 og Netto, red.), der betyder mest i folks bevidsthed. Hvis Lidl skal med i klubben, skal de vokse lidt, siger han med et glimt i øjet til TV 2.
Læs også
Provokerer ikke Meny
Opslaget fra Lidl provokerer heller ikke Kenneth Pedersen. Han synes i stedet, at det var "meget hyggeligt".
- Det skal der være plads til i en stærk, konkurrencepræget branche som vores. Jeg bliver blot beæret over, at de er så optaget af os. Derfor valgte vi at svare.
Lidl har - som sagt i deres opslag - spurgt, om de ikke måtte være med i Meny's 'Discount Match'. Men de får intet svar fra Meny, der ikke skriver meget andet end et tak for invitationen.
Lidl skal ikke forvente endnu et svar
Da discountkæden Lidl ikke modtager svar på deres invitation, forsøger de igen.
Denne gang med en joke.
- Hvorfor har jeres kunder en stige med, når de køber ind? Det er, fordi jeres priser er så høje, lyder joken efterfulgt af hashtaggene 'lavhumor' og 'lavpris'.
Læs også
Heidi Vittrup forsikrer, at deres opslag blot ment "som en opfordring med et glimt i øjet".
- Det, synes vi, er god humor, og det kan vi se, at vores kunder også synes – rigtig mange har delt, kommenteret og liket opslagene, siger hun.
- Det var dejligt at se, at Meny var med på legen og svarede os i samme stil. Vi krydser fingre for og håber stadig på, at de vil acceptere vores invitation.
Men som det står til i skrivende stund, har Meny ikke tænkt sig at svare på Iidls joke, forklarer kædedirektøren.
- Vi er ikke sarte. Det er hyggeligt, vi kan drille hinanden lidt i branchen. Men vi melder os ikke ind i kapløbet om at lave vittigheder. De er bedre til gamle vittigheder end os, siger Kenneth Pedersen.