Føtex sænker priserne på 2000 varer

Fredag sættes priserne på de første 350 varer ned. For eksempel stykprisen på frugt. Foto: Thomas Lekfeldt - Scanpix

I samarbejde med tv2.dk

Antallet af dagligvarebutikker er så stort, at der i Danmark er butikker til at brødføde 18 millioner mennesker

Dansk Supermarked varsler ny priskrig indenfor dagligvareområdet og udfordrer dermed konkurrenterne.

Det sker ved at nedsætte prisen for mere end 2000 varer i Føtex, der sammen med Netto og Bilka udgør Dansk Supermarked.

Formålet er at stjæle kunder fra discountbutikkerne og stoppe, at kunderne shopper rundt mere end et sted.

Læs også Lidl og Meny i åben "krig" på Facebook

Dansk Supermarkeds administrerende direktør langer samtidig ud efter hovedkonkurrenten Coop, som er den største spiller herhjemme skarpt forfulgt af Dansk Supermarked på andenpladsen.

- Vi ser, at Coop helt har meldt sig ud af priskonkurrencen, og det er vi uforstående overfor. Med vores nye prisnedsættelser ønsker vi at gøre Føtex mere konkurrencedygtigt, siger Dansk Supermarkeds administrerende direktør, Per Bank, til TV 2 Business.

Læs også Lidl dropper plastikposer - er papirsposer overhovedet bedre for miljø?

Prisfald på gængse varer

Reaktionen kommer, efter at Coops direktør Peter Høgsted forleden advarede mod kun at konkurrere på priser og kaldte det fantasiløst.

Prisnedsættelserne falder over en bred kam og gælder både Føtex' egne varer og mærkevarer, og kæden går efter de mest gængse varer. Således falder prisen for hakkekød og frugt i forbindelse med det nye tiltag. Foreløbig varer prisnedsættelsen året ud.

Læs også Nu åbner den første omdannede østjyske Netto-butik

Kunder køber ikke tøj i Føtex

Føtex har gennem de senere år haft store udfordringer. Udover konkurrence fra de andre dagligvarebutikker er store dele af indtjeningen fra ikke-fødevarer blevet sat under pres. Det sker, fordi danskerne i stigende grad handler på nettet, når det gælder tøjindkøb.

Prisnedsættelserne kommer efter et turbulent år for dagligvarehandelen, hvor der meldes om en benhård konkurrence. Antallet af dagligvarebutikker er så stort herhjemme, at vi kunne brødføde en befolkning på 18 millioner indbyggere - vi er knap seks millioner i Danmark.

Læs også Ny teknologi kan ændre priser i supermarkedet flere gange dagligt

Kiwi lukkede

Først besluttede Dagrofa at lukke sin discountkæde Kiwi, hvorefter Dansk Supermarked fra den tidligere konkurrent overtog 100 butikker,  som den ville omdanne til Netto-butikker.

Coop er gået den modsatte vej med lukninger i det underskudsgivende Fakta, der tidligere nød godt af at have søndagsåbent i forhold til konkurrenterne, men blev et offer for en ny og mere liberal lukkelov.

Den store vinder gennem de senere år har været den norsk ejede kæde Rema 1000, der er gået kraftigt frem, når det gælder markedsandele, men dog stadig har langt op til Coop og Dansk Supermarked, der sidder på 70 procent af dagligvaremarkedet.

Læs også ​Skolefravær: Se hvor børnene pjækker mest

Modernisering af butikker

Og netop Rema 1000 har Per Bank på sigtekornet.

- Med vores prisnedsættelser kan vi matche Rema 1000 og de andre discount priser på alle områder. Det er det klare signal fra os, at folk ikke behøver handle mere end et sted, siger Per Bank.

Udover nedsættelsen af priserne har dansk Supermarked postet et stort millionbeløb i butikkerne for at modernisere butikkerne.

Læs også Fodboldkvinder får fuldt hus til østjysk EM-revanche

Dansk Supermarked tjente sidste år 2,2 milliarder kroner før skat. Netto bidrager til størstedelen af overskuddet, mens Bilka og Føtex bidrager i mindre grad.

De første prissænkninger træder i kraft fredag, hvor 350 varer får nye priser. For eksempel sænkes stykprisen på frugt med 20 procent.

Ny forbedret app til dig
Ny forbedret app til dig
Ny forbedret app til dig