Arbejdet med at udvide E45 går i gang - forvent trafikalt bøvl

Bilister på motorvejen omkring Skanderborg kommer til at køre i nødsporet og det langsomme spor

Fra i morgen, torsdag, vil der kun være et spor farbart i aften- og nattetimerne. Foto: Dennis Lehmann - Ritzau Scanpix

I samarbejde med TV SYD

Fra torsdag vil trafikanterne på motorvej E45 mellem Horsens og Aarhus for alvor mærke, at udbygningen af motorvejen til tre spor i hver retning går i gang.

Vejarbejdet kommmer i begyndelsen omfatte de sydgående spor - og vil kunne mærkes af de mange, der pendler mellem Aarhus og Horsens, Trekantområdet og længere mod syd.

Læs også Glæde i Randers over mulig udvidelse af motorvej

Under vejarbejdet flyttes trafikken på motorvejen omkring Skanderborg mod højre, så trafikken kommer til at køre i nødsporet og det langsomme spor. 

Køresporet bliver smallere, og derfor sættes hastigheden til 80 km/t. Derudover skal der sættes skilte op og etableres bygge- og arbejdsplads i midterrabatten. Det hurtige spor nærmest midterrabatten inddrages til arbejdsområde.

Under vejarbejdet flyttes trafikken på motorvejen omkring Skanderborg mod højre, så trafikken kommer til at køre i nødsporet og det langsomme spor.

- Vi holder cirka fire kilometer fri for vejarbejde midt på hele strækningen, hvor hastigheden sættes op til 110 km/t. Det gør vi for at give et ”pusterum” i vejarbejdet og for at få skabt luft i trafikken igen, og endelig vil vi se, hvordan trafikken arter sig med omlægningerne og hastighedsnedsættelsen, inden vi går i gang med den midterste etape, siger Robin Højen Madsen, projektleder i Vejdirektoratet, i en pressemeddelelse.  

I etableringsperioden fra torsdag den 18. januar til mandag den 21. januar vil der kun være et spor farbart i aften- og nattetimerne. I dagstimerne vil der være to spor farbare. Trafikanter i nordgående retning bliver indtil videre ikke berørt af vejarbejdet. 

 Vejarbejdet kommer i begyndelsen omfatte de sydgående spor.

Arbejdsplads i midterrabatten

Vejdirektoratets entreprenør vil arbejde i midterrabatten og meget tæt på trafikken, og der vil være trafik til og fra arbejdsområdet.

- Når vi har arbejdsområde så tæt på trafikken betyder, at trafikanterne skal være opmærksomme på, at der vil være trafik til og fra byggepladsen. Der kommer biler direkte ud i det venstre kørespor. Derfor skal trafikanterne være opmærksomme, så farlige situationer ikke opstår, siger Robin Højen Madsen.

Læs også Ekstra spor på motorvejen: Beboere frygter støj-inferno

Man kan følge projektet på Vejdirektoratets hjemmeside, og som trafikant kan man få tilsendt push-beskeder via Vejdirektoratets TrafikInfo app, så man hele tiden er opdateret på, hvad der sker på strækningen. Læs også herom på Vejdirektoratets hjemmeside.