Pakkekaos: Uafhentede pakker presser butikkerne

Der går ofte mere end to dage, før kunder henter deres pakker. Imens er butikkerne ved at drukne i pakker

02:09

Det vrimler med pakker hos Dagli' Brugsen i Sabro.

Så meget at butikken har fyldt personalestuen og et kontor med uafhentede pakker. Og hver dag kommer der 200 nye pakker til.

- Vi oplever en meget stor stigning. Vi modtager fire gange så mange pakker hver dag som til daglig, siger Joan Mikkelsen, butiksassistent, Sabro.

Læs også Natlig Bilka-kunde: Det er som at være alene i verden

Samme pakkepres oplever de i Merkur Kiosken i Vibycentret.

- Det er meget stigende. I forhold til sidste år er det i hvert fald 20 procent mere, siger Henrik Møller, ejer, Merkur Kiosken, Viby.

Pakkerne fylder, for folk har ikke travlt med at hente dem.

Ifølge GLS går der ofte mere end to dage, før kunderne henter deres pakke.

Læs også Julesucces får Tivoli Friheden til at udvide åbningstid

Det betyder, at butikkerne mangler plads.

I Merkur Kiosken har de været nødt til at sætte varer, der normalt står gemt væk, ud i butikken for at få plads.

- Hvis vi får 100 pakker om dagen, og der ikke kommer nogen og henter dem, så går der ikke mange dage, før vi ikke kan have dem, siger Henrik Møller.

Nye pakker risikerer at blive omdirigeret, hvis butikkerne ikke har plads til at opbevare dem.

Pakken kan flyttes op til fem kilometer væk fra det sted, som kunden har valgt som udleveringssted.

GLS har taget utraditionelle metoder i brug for at få folk til at hente deres pakker. De sender en sms ud til deres kunder, hvori de beder folk hente deres pakker hurtigst muligt.

 

Det fik Tinna Budtz til at skynde sig i Brugsen.

- Jeg fik en sms her til morgen, siger Tenna Budtz, lægesekretær, Sabro.

Og det er noget, butikkerne godt kan lide.

- Vi vil gerne af med pakkerne, så vi kan få nye ind på hylderne, siger Henrik Møller.

Øverst kan du se hele indslaget om, hvordan uafhentede pakker står og fylder i butikkerne.