P-vagter på kursus

Skal lære at håndtere overfusninger

Den lille hvide lap i forruden får stadig flere bilister til at se rødt.

Parkeringskontrolfirmaet Q-Park ruster nu sine 125 parkeringsvagter til at håndtere konfrontationer på p-pladserne i det østjyske.

Samtidig skal p-vagterne lære at bruge nyt fortoudstyr, der skal dokumentere, hvorfor bilen holder ulovligt parkeret eller ikke har indstillet p-skiven korrekt.

Ifølge Q-Park oplever flere parkeringsvagter hårde verbale overfusninger og deciderede fysiske overfald fra ophidsede bilister, der mener, de er blevet uretfærdigt behandlet.

Således har parkeringsvagterne hos Q-Park på årets seks første måneder oplevet 10 konfrontationer mod syv konfrontationer i samme periode sidste år. Det svarer til en stigning på lige knap 43 procent, oplyser firmaet.

For at imødegå konfrontationerne ruster firmaet sit korps af parkeringsvagter til at håndtere de voldsomme konfrontationer.

Samtidig indfører p-selskabet en ny standard for fotodokumentation, der skal mindske tvivlsspørgsmål om 'rettidig parkering', ligesom selskabet deltager i en arbejdsgruppe under Justitsministeriet om nye informationsskilte og terminaler, som skal mindske antallet af misforståelser og oversete parkeringsregler.

- Nogle bilister kan have svært ved at skjule deres frustration, når de får en parkeringsbøde. Derfor er det vigtigt for os, at vores parkeringsvagter kan håndtere konfrontationen og har helt klare retningslinjer for deres arbejde, for eksempel ved at have billeddokumentationen i orden. Det udrydder misforståelser, skaber sikkerhed for en fair behandling af bilisterne, og giver samtidig større tryghed for vores ansatte, fortæller Robert Vestergaard, der er divisionschef hos Q-Park Danmark, og som i disse dage uddanner parkeringsvagterne i Østjylland i det ny fotosystem og til at håndtere konfliktsituationer.

Q-Park Danmark er blandt landets største P-selskaber. Firmaet administrerer ca. 55.000 parkeringspladser og beskæftiger omkring 125 medarbejdere.