Opråb til småbørnsforældre: - Knubs er sundt

Motorisk udvikling hos små børn kommer ikke bare af sig selv. Forældre skal turde lade de små poder slå sig lidt, lyder det fra en fysioterapeut

Fysioterapeut Lone Wiegaard har en række gode råd til småbørnsforældre, når det handler om at lade børn styrke deres motorik.

- Uhhhh! ...Åh nej... Nu skal mor hjælpe dig. 

Sådan kan det godt lyde, når en et-årig give sig i kast med en flok trapper, mens mor ser på. Og det er helt normalt, at man som forælder gerne vil hjælpe, men i virkeligheden bør man lade de små forsøge selv - og muligvis slå sig lidt.

Det mener Lone Wiegaard, der i årevis har arbejdet med børns motoriske udvikling. 

- Der er ganske enkelt en risiko i at udvikle sig som barn, lyder det fra fysioterapeut og Master i Idræt og Velfærd, Lone Wiegaard. 

Her er det Lone Wiegaards mands barnebarn, Elliot, der er ved at lære den svære kunst at kravle på trapper. Og den hjælpende hånd er lige i nærheden. Foto: Privatfoto

Så enkelt kan det siges, men det gør det ikke nemmere som mor eller far at skulle være vidne til de uundgåelige episoder, der indebærer, at man som forælder har hjertet helt oppe i halsen og nerverne udenpå tøjet.

Er du mor, og vil du dele din holdning om eksempelvis børns motoriske udvikling? Så bliv en del af TV2 ØSTJYLLANDs morklub på Facebook lige her

Fordi hvad nu hvis den lille ikke kan magte opgaven og enten slår sig eller bliver stiktosset af frustration? 

Lone Wiegaard, der til daglig arbejder som lektor på VIA University College med efter- og videreuddannelse, håber, at flere forældre vil turde give lidt mere slip og kommer med følgende fire råd og et godt eksempel. 

Fire pointer om børn motoriske læring og udvikling

1. Det er vigtigt, at man først og fremmest får øje på, at børns motoriske udvikling sker gennem læring – den vokser ikke bare ud af kroppen på dem, som de bliver ældre. Forstå mig ret, jeg vil jo ikke sende børnene ud på motorvejen, men der er meget læring i at slå sig lidt.

2. Det, der er kunsten for forældre, er at lade være med at hindre børnene i det, de forsøger at gøre – også selvom det ligner noget, der kunne ende med lidt knubs. Man skal tænke: hvor galt kan det egentlig gå?

3. Selvom det kan være svært at se på, så skal man så vidt muligt undgå "at stjæle barnets erfaringer", ved simpelthen at hjælpe dem for meget eller forhindre dem i at øve sig, og derved fejle.

4. At erfare, hvad der ikke virker eller gør lidt ondt, er vigtige erfaringer, der hjælper børnene til at finde ud af, hvordan de kan gøre det bedre og mere sikkert i næste forsøg.

Eksempel:
Mange forældre er i tvivl om, om deres børn er klar til det eller det andet. Et eksempel er om børnene er klar til at gå med gåvognen. Ifølge Lone Wiegaard fortæller barnet selv, hvad det er klar til.

Hvis barnet selv har rejst sig op – så er barnet klar. Så har han eller hun udviklet sine balancereaktioner, hvis det skulle miste balancen eller i forbindelse med et eventuelt fald.

Kilde: Lone Wiegaard, fysioterapeut og Master i Idræt og Velfærd

Her kan du høre et par af Lone Wiegaards pointer: