Omvendte signaler i skolen

Lærer har succes med lade eleverne række fingeren op, når de ikke vil høres, og holde den nede, når de vil spørges.

Signalerne mellem lærer og elever er blevet vendt på hovedet i de klasser på N. Kochs Skole i Århus, hvor lærer Thomas Søby underviser.

I stedet for at eleverne rækker fingeren op, når de gerne vil sige noget, skal de nu holde den nede, når de vil svare på Thomas Søbys spørgsmål. Til gengæld skal de række fingeren op, hvis de ikke vil høres.

Thomas Søby fik ideen til den omvendte verden, da han blev træt af, at mange elever i de ældste klasser var passive i timerne.

Ændringen har været en succes, fortæller han til TV2 | ØSTJYLLAND.

- Jeg har fået aktiveret tre fjerdedele af eleverne nu, hvor det før kun var omkring én fjerdedel, der var aktive i timerne. Og eleverne har taget rigtig godt imod ændringen og har hurtigt set nytten af den, siger han.

Se mere i TV2 | ØSTJYLLAND kl. 19.30.

Se et kort interview med Thomas Søby ved at klikke på tv-ikonet øverst i højre spalte.