Østjyske restauranter beholder michelin-stjerner

Dette års michelin-stjerner er netop blevet uddelt. Alle fire østjyske restauranter beholder deres stjerner

Sidste år modtog fire østjyske restauranter en michelin-stjerne. Alle fire restauranter var aarhusianske. Foto: Jesper Rais

Mandag sen eftermiddag er de eftertragtede michelin-stjerner blevet uddelt. 

Fire østjyske restauranter havde i forvejen stjerner. De har netop fået tildelt dem igen ved dette års uddeling, og det betyder, at de kan beholde dem, de havde i forvejen.

Her kan du se, hvor de fire michelin-stjerner fordeler sig. Foto: TV2 Østjylland

Der er tale om fire aarhusianske restauranter; Restaurant Frederikshøj, Restaurant Substans, Restaurant Gastromé og Restaurant Domestic.

Ingen stjerner uden for storbyen

Molskroen i Ebeltoft er én af de restauranter uden for Aarhus, der havde håbet på at modtage en michelin-stjerne. Men det skete ikke i denne omgang.

Ifølge Jacob Lövenlund, der er redaktør for den nordiske restaurantguide, White Guide, er det ikke overraskende, at det kun er storbyens restauranter, der har modtaget stjerner.

HVAD BETYDER STJERNERNE?

Én stjerne (*) betyder, at det er en ”rigtig god restaurant i sin kategori”.

To stjerner (**) betyder, at restauranten er ”en omvej værd”.

Tre stjerner (***) betyder, at restauranten er ”værd at rejse efter”.

I Guide Michelin er det kun maden, der får tildelt stjerner. Restaurantens service, atmosfære og andre indtryk belønnes med korslagte bestik, hvor skalaen går fra 1-5 bestik. Særligt gode restauranter får tildelt røde bestik.

Kilde: Guide Michelin

- Michelin-guiden har jo ikke altid været så gode til at komme ud uden for storbyerne og besøge alle de gode steder, som ligger derude. De har været nogle steder. Men andre steder har de slet ikke besøgt, så vidt vides, siger han.

Jacob Lövenlund er heller ikke overrasket over Molskroens manglende stjerne, selvom han dog mener, at den er berettiget.

Læs også Restaurant i din egen stue: Nu kan du leje en Michelin-kok

- De er sådan lidt inkonsekvente i hvilke steder, de har med og hvilke, de ikke har med. Så jeg vil ikke sige, at det er overraskende (at Molskroen ikke fik en Michelin-stjerne, red.), men hvis det skulle være helt retfærdigt, skulle han have været med i guiden og fået den stjerne, siger han.

01:32

VIDEO: Molskroen fik ikke en Michelin-stjerne i denne omgang. Det kan du se mere om her.

Luk video

Vi spiser mere ude

Salget i restaurationsbranchen er steget markant siden 2009. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik på dagen, hvor michelin-stjernerne netop er blevet uddelt.

Region Midtjylland har den anden største stigning. I 2009 var tallet på salget i restaurationsbranchen på 4,6 mia. kr. Det er steget til 6,7 mia. kr. i 2017. Det er altså en stigning på 47 procent over de seneste ni år.

Tallene er målt i løbende priser, og det betyder, at de dermed er inklusive inflation.

Læs også Pensionister og studerende til julemad på Michelin-restaurant

Stjerneregn siden 2015

2015 var det første år, hvor Østjylland fik sine første michelin-stjerner. Her var det Restaurant Frederikshøj, Restaurant Substans og Restaurant Gastromé, der fik stjerner i hus.

Morten Frølich Rastad og Christoffer Norton fra Restaurant Domestic modtog i 2017 sin første michelinstjerne.

2015 var også året, hvor Michelin for første gang uddelte stjerner uden for de store nordiske byer. Det var altså første gang, at Michelins inspektører besøgte restauranter, der lå uden for København.

I 2017 fik Restaurant Domestic sin første michelin-stjerne under uddelingen i Vasateatret i Stockholm. Domestic blev altså den fjerde restaurant i Aarhus til at modtage en af de eftertragtede stjerner.

BEDØMMELSEN

Det er Michelin-inspektører, der vurderer den mad, de får serveret under besøget i restauranterne. Der findes fem vejledende kriterier, som inspektørerne kan bedømme efter:

1. Kvaliteten på råvarerne.
2. Selve håndværket - dvs. smagen og tilberedningen.
3. Personligheden - dvs. hvor godt det er lykkedes for kokken at finde sit eget udtryk.
4. Om man får noget for pengene.
5. Kvalitet over tid - dvs. at det skal være en lige fantastisk oplevelse, uanset hvornår man besøger restauranten.

Kilde: Guide Michelin