Østjyske klubber ærgrer sig over AGF's nej til Fodbold med Horup
Det samlede østjyske brand lider et knæk ved, at AGF fremover ikke vil stille med gæster i fodboldmagasin, lyser kritikken
- Det er en rigtig god platform til at fortælle, ikke bare hvad vi går og laver, men også til at samle de fire østjyske superligaklubber.
Sådan lyder det fra Niels Frydenlund, kommunikationschef i Silkeborg IF, om Fodbold med Horup.
Rivaliseringen hersker mellem de østjyske fodboldklubber, men samtidig har de også en fælles interesse i at brande deres hovedprodukt. Spillet på grønsværen.
Og særligt AGF spiller her en stor rolle.
- Det er brand ærgerligt, at AGF ikke vil være med længere. AGF er en kæmpe størrelse, en trækmotor i den sammenhæng for de østjyske klubber, forklarer Niels Frydenlund til Fodbold med Horup.
Det er blandt andet i forhold til promovering af de enkelte kampe, at Niels Frydenlund påpeger, hvordan debatten mellem klubberne i Fodbold med Horup-regi, kan være med til at lokke flere folk på stadion.
Vil tale med alle medier
Administrerende direktør i Silkeborg IF, Kent Madsen, er enig i, at AGF's beslutning ikke er god set fra de andre østjyske klubbers perspektiv.
En lignende beslutning er ikke relevant hos Silkeborg IF.
- Jeg kan godt nogle gange få det indtryk, at de (AGF, red.) har rigeligt med mediebevågenhed. Sådan ser vi det slet ikke. Vi er opmærksomme på, at vi er en lille klub fra en mindre by. Vi vil gerne tale med alle medier. Det er klart, at vi er et børsnoteret selskab, så der er nogle grænser der, og jeg synes måske også, at Randers FC's tilgang med tv-program er længere, end vi kunne tænke os at gå. Men ellers kunne vi godt tænke os, med begrænsning i de ting, at være maksimalt åbne og have en så tæt dialog med pressen som muligt, siger Kent Madsen.
Kritiske spørgsmål
AGF vil i nær fremtid præsentere et samarbejde med en kommerciel partner, der fremover skal stå for et nyt tv-format på klubbens egne platforme.
Dermed er der ikke tid til medvirken i Fodbold med Horup lyder det fra kommunikationschef i AGF, Søren Højlund Carlsen.
I Silkeborg IF har man som i mange andre klubber også et internt medie, hvor der produceres video.
Klubben mener dog ikke, at det skal udelukke andre medier fra at have spillere eller personale med i deres satsning. Faktisk er det en stor fordel, at uvildige medier også dækker klubberne set fra fansenes perspektiv, lyder et af argumenterne.
- Hvis vi har en lortesag, for eksempel har handlet dårligt ind i et transfervindue. Der er kritik af den måde, vi har ageret på fra folk på de sociale medier. Så kan vi sagtens in-house i vores medie stille manager Peter Sørensen nogle kritiske spørgsmål. Han vil også give et åbent og ærligt svar. Jeg tror dog på, at det svar, han giver, er mere værd, hvis det bliver givet til et uafhængigt medie end til et in-house medie. Fansene vil ofte se det som spin, hvis det kommer fra klubben selv, siger Niels Frydenlund.
Vi har i dag også været i konkakt med AC Horsens, der ligeledes ikke er begejstrede for AGF's udmelding.
I Fodbold med Horup-studiet var kommunikationschef fra Randers FC, Kristian Fredslund Andersen, heller ikke glad for beslutningen.
Øverst i artiklen kan du se hele interviewet med Niels Frydenlund. Nedenfor kan du tirsdagens udgave af Fodbold med Horup: