Østjysk virksomhed skal være med i ny FN-kampagne

Kampagnen med mottoet ”Det er ikke velgørenhed, det er god forretning”, får virksomheden Midtvask i en hovedrolle

01:50

Den østjyske virksomhed Midtvask har ansat otte flygtninge, som hjælper med blandt andet at vaske uniformer og sengetøj for hospitaler.

Den ordning gjorde, at virksomheden for nylig fik fint besøg.  

Læs også Pris til århusiansk vaskeri

- Hvis man pludselig får besøg af FN’s flygtningehøjkommissær og præsidenten for UNHCR i hele Europa, der siger, at man er med til at forhindre borgerkrig og sikre verdensfred, så tager vi det med også. Det blev vi meget beæret over, siger talentmanager Michael Aagaard til TV2 ØSTJYLLAND. 

Målet med det her er at inspirere andre virksomheder til at tage et lignende ansvar.

Michael Aagard, talentmanager

FN var så glade for Midtvasks eksempel, at de nu vil bruge dem som hovedrolle i en ny kampagne.

Mottoet i kampagnen er ”Det er ikke velgørenhed, det er god forretning” .

- Målet med det her er at inspirere andre virksomheder til at tage et lignende ansvar. Vi vil gerne gå forrest og vise, at det kan lade sig gøre at tage et socialt ansvar og drive god business på samme tid, siger Michael Aagard.

Taler ikke dansk

Hos Midtvask selv er de også rigtig glade for de otte flygtninge, virksomheden har ansat.

Læs også Hasans kamera fanger demokratiet for at gøre os klogere

Faktisk har Midtvask opnået fem procents stigning i produktionen, siden vaskeriet begyndte med den nye forretningsmodel.

- Der kommer nogle fantastisk dygtige flygtninge her til arbejdsmarkedet i Danmark, og de kan meget af det, vi skal bruge. De mangler bare at kunne dansk. Det er derfor, vi tænker, lad os få dem ind nu, og så kan vi lære dem dansk, siger Talent Manager Michael Maagaard.

I videoen øverst i artiklen kan du se mere om Midtvasks succes med at ansætte flygtninge.

01:46

VIDEO: Et nyt projekt skal skabe nye venskaber for flygtninge gennem sport. Se mere her.

Luk video