Østjyderne afviser forslag: Bykørsel skal ikke koste penge
Trafikforsker foreslår kørselsafgift for biler ind til Aarhus. Nej tak, siger brugerne på TV2 ØSTJYLLANDS side på Facebook
Det bliver et overvejende nej tak fra østjyderne til forslaget om, at det skal koste penge at køre i bil ind til Aarhus.
Tidligere tirsdag kunne man her på siden læse, at trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet fortælle, at kørselsafgift, eller roadpricing som det også hedder, er den eneste måde, man kan begrænse trafikken i en by som Aarhus, hvor der er stor trængsel på vejene.
Den idé møder dog ikke opbakning, hvis man spørger brugerne på TV2 ØSTJYLLANDS Facebook-side. Og det gjorde vi:
- Nej, nej, nej. Der er i forvejen ikke ret mange parkeringspladser, som i øvrigt koster rigeligt, så skal vi nu til at betale for bare at køre der ind, kan de glemme alt om mere handel der. Der kommer jo faktisk folk fra alle mulige andre byer, både for at spise, gå i biografen mv, og skal de/vi til at betale bare for at køre ind i byen, så finder vi sgu en anden by at handle i, skriver Monica Sommer.
Læs også
Og Ivan Fin er en blandt mange, der er enige i den holdning:
- Nej, det synes jeg ikke, det koster i forvejen, når man skal parkere sin bil inde i byen, det eneste, man vil opnå med dette tåbelig forslag, er, at endnu flere vil søge andre steder hen for at handle.
Ifølge trafikforsker Harry Lahrmann skal et roadpricing-system erstatte nogle af de skatter og afgifter, vi har på biler i dag.
Christian Frandsen kan godt se ideen i en kørselsafgift, når man skal ind til Aarhus.
- Ja tak til bom-penge, så bliver det dem, der bruger det, der betaler, og ikke over skatten, så vi andre skal være med til at betale, skriver han i tråden på Facebook.
Læs også
'Betaler, hvis nødvendigt'
Tirsdag aften var der arrangeret valgmøde med fokus på den aarhusianske trafik og trængsel. Her fangede TV2 ØSTJYLLAND et par af deltagerne for at høre, hvad de mener trafikforskerens forslag.
- Den idé synes jeg nok ikke så meget om, vi betaler nok i forvejen for at køre på vejene. Jeg synes, at det vil være en dårlig idé, og jeg tror, at det vil give mindre handel i byen, siger Mogens Rafn fra Egå.
- Jeg har et arbejde, hvor jeg er nødt til at bruge min bil, så det vil jeg da være ked af selvfølgelig, men hvis det er det, det kræver, så må jeg jo gøre det og betale ligesom alle andre, men jo, det vil jeg være ked af i det lange løb, siger Birgitte From fra Højbjerg.
Cityforening afviser forslag
Tankerne om at forsøge at begrænse trafikken i Aarhus ved at kræve penge af bilisterne er langt fra ny. Og idéen har alle dage delt vandene - ligesom den også gør det i dag.
- Jeg mener slet ikke Aarhus har en størrelse, som berettiger tanken om roadpricing, siger Claus Bech, der er direktør for Aarhus Cityforening.
Læs også
Ifølge ham kæmper midtbybutikkerne allerede i dag på grund af trængsel. Og han frygter, at de bilister, der i forvejen er udfordret, vil stå helt af, hvis de ovenikøbet skal betale for at komme helt ind til byen.
- Hvis man pålægger bilisterne en afgift for at køre ind i city, så vil man jo underminere kundegrundlaget for både butikker, restauranter og kulturlivet. Og det vil også påføre nogle ekstra omkostninger for de håndværkere og virksomheder, der skal køre rundt, siger Claus Bech.
Det afviser Harry Lahrmann dog. Han mener tværtimod, at det vil skabe mere trafik hos Midtbyens butikker.
- Hvis man får et roadpricing-system, vil man netop kunne komme ind til byen, hvis man har et ærinde der. I øjeblikket er der jo ikke nogen, der har lyst til at køre ind til Midtbyen, fordi de sidder i kø. Så kører de hellere ud til Bilka i Tilst, siger han.