Nytænkning af kollektiv trafik: Førerløse busser og delebiler

Kandidaterne til regionsrådsvalget er enige om, at der skal gøres noget ved den kollektive trafik. Men ifølge dem er der flere løsninger i spil

01:58

Økonomien i den kollektive trafik i Region Midtjylland bløder. Det er der bred enighed om, men løsningen er ifølge kandidater til regionsrådet ikke flere besparelser. I stedet skal der tænkes i nye baner som delebilsordninger og førerløse busser, lyder det.

- Når vi skærer, bliver busdriften tyndere fordelt, og den bliver mindre attraktiv, og derfor er der færre, som benytter den. Vi skal i stedet gøre op med vanetænkning, siger De Konservatives Nicolaj Bang til TV2 ØSTJYLLAND.

Læs også SF vil nedlægge busser til fordel for biltjeneste

Han er stor fortaler for delebilsordninger.

- Dem, der har bil i forvejen, skal blive bedre til at tage nogen med. Så er vi allerede kommet langt, siger han.

Førerløse elbusser i spil

Hos De Radikale og Alternativet er kandidaterne især fan af de førerløse alternativer, som bliver testet flere steder – også i Danmark.

Vi slipper selvfølgelig for en udgift til en chauffør, og så kan der måske også laves et system med en app, som man kan melde sig på bussen gennem.

Karina Enggard, Alternativet

- Det bliver ikke den enkeltes ansvar at transportere sig rundt. Den frihed får vi, når vi udviklet nogle køretøjer, der er autonome, siger Torben Christensen (RV) til TV2 ØSTJYLLAND.

Førerløse elbusser afprøves lige nu i Nordjylland, og dem er Alternativets Karina Enggaard fortaler for. Udover at de forurener mindre, så er der ifølge kandidaten også andre fordele ved de nye typer busser.

Læs også Ekspert om trafikkaos i Aarhus: Bykørsel skal koste penge

- Vi slipper selvfølgelig for en udgift til en chauffør, og så kan der måske også laves et system med en app, som man kan melde sig på bussen gennem, siger Karina Enggaard.

Du kan se mere til forbedrings-forslagene af den kollektive trafik i indslaget øverst på siden.