Nyt liv i tanken om overdækning af banegraven: Parkering og bilfri bydel

DSB vil overdække banegraven og lave en helt ny bydel ovenpå. Men først skal Aarhus Kommune overbevises om, at det er en god ide

00:17

Den nye bydel skal være bilfri med etageejendomme i seks etager. Tre-fire steder vil der være højere bebyggelse.

Ny ankomsthal på Aarhus H. Foto: MT Højgaard / C.F. Møller

Hallssti skal opgraderes med nyt liv og mere tryg atmosfære. Foto: MT Højgaard / C.F. Møller

Nedgange til perronerne. Foto: MT Højgaard / C.F. Møller

1 af 4

En overdækning af banegraven fra Bruuns Bro til Frederiks Bro skal skabe en helt ny bydel i Aarhus.

Sådan lyder DSB's planer i forbindelse med, at Banedanmark er i gang med at elektrificere store dele af jernbanenettet. Herunder også en elektrificering af Aarhus H.

Sådan ser baneområdet ved Aarhus H ud i dag. Foto: Colourbox

TV2 ØSTJYLLAND har fået indsigt i det projektforslag, der er blevet sendt til Aarhus Kommune.

Projektet indeholder i alt 110.000 etagemeter byggeret. Den nye bebyggelse vil i overvejende grad være karrébebyggelser i op til seks etager. Derudover vil der tre-fire steder være bebyggelse, der bliver højere.

Bydelen vil være bilfri.

Læs også Cityforening støtter overdækning af banegrav

Parkeringsdæk og ny bydel

Det er DSB Ejendomme, der via selskabet DSB Ejendomsudvikling A/S, ejer byggerettighederne over baneterrænet ved Aarhus H.

DSB Ejendomme har undersøgt mulighederne for at lave en overdækning af banegraven, når man alligevel skal elektrificere banen. Samtidig har DSB Ejendomme lavet en aftale med MT Højgaard om projektet.

- Vi vil realisere den gamle ide fra 1920'erne om at lave en overdækning af banegraven, siger Finn Mortensen, der er projektudviklingsdirektør i MT Højgaard.

Herunder kan du se et længere interview med Finn Mortensen:

02:49 Luk video

C.F. Møller har udarbejdet et forslag til, hvordan en overdækning af banegraven mellem Bruuns Bro og Frederiks Bro kan realiseres teknisk og økonomisk.

Ifølge det projekt vil der både blive lavet et parkeringsdæk over baneterrænet og Værkmestergade.

Ovenpå parkeringsdækket vil der blive etableret en ny bydel. 

Læs også Rådmand om banegravsplaner: - Det giver noget godt til byen

Aarhus Kommune skal med på ideen

Næste skridt bliver at få Aarhus Kommune med på ideen.

Aarhus Kommune ejer de potentielle byggerettigheder over Værkmestergade, som det er nødvendigt at inddrage i projektet.

Aarhus Kommunes andel af byggerettigheder på projektet er dermed på 20 procent af de samlede byggeretter, der opstår ved overdækning af banegraven.

Det er rigtig positivt, at DSB imødekommer et aarhusiansk krav om at overdække banegraven.

Marc Perera (K), byrådsmedlem, Aarhus Kommune

- Det er rigtig positivt, at DSB imødekommer et aarhusiansk krav om at overdække banegraven. Det har været fremme ved flere lejligheder, og der ligger allerede en rapport, der viser, hvordan en overdækning kan laves, siger Marc Perera (K), der er byrådsmedlem i Aarhus Kommune.

Han mener sagtens, at Aarhus midtby kan bære et nyt byggeprojekt.

- Det afgørende er at få tænkt infrastrukturen ind med det samme, siger Marc Perera.

TV2 ØSTJYLLAND vil fredag indhente kommentarer fra de implicerede parter.

Fakta om Banekvarteret

Projektet indeholder i alt 110.000 etagemeter byggeret.

Den nye bebyggelse vil i overvejende grad være karrébebyggelser i op til seks etager. Derudover vil der tre-fire steder være bebyggelse, der bliver højere.

Bydelen vil være bilfri.

Ejerforholdene omkring baneterrænet. Foto: MT Højgaard / C.F. Møller