Nyt IT-system sylter ældre på venteliste
Et nyt IT-system skulle gøre det hurtigere at få hjælp i hjemmet. Men systemet gør det stik modsatte. Imens vokser ventelisten
Det går ud over de ældre, at Aarhus Kommune har problemer med et nyt It-system.
Systemet, der bliver kaldt Kura, skulle egentlig effektivisere behandlingen af ansøgninger om kommunal hjælp som rengøring og personlig pleje - men det er gået lige omvendt. Antallet af ældre, der venter på svar på deres ansøgning, er nemlig fordoblet siden september.
Læs også
Efter et sygdomsforløb med kræft fik Jørgen Munk bevilget hjælp fra det offentlige til at klare hverdagen. Men først efter han efter eget udsagn brokkede sig højlydt over en langsommelig sagsbehandling.
- Jeg synes, det er for dårligt, at det er mig, der kommer igennem og ikke de andre. Jeg får ikke et brev fra kommunen, uden at jeg ringer med det samme. Jeg skal ikke sidde og vente på, at det her gør ondt, siger Jørgen Munk.
Udviklet undervejs
Særlig én ting ved systemet har fra dag ét været en udfordring:
- Det er et IT-system, som er udviklet, imens vi implementerer det. Og det betyder, at det ikke har været et IT-system, som har været færdigudviklet, da vi skulle tage det i brug. Og det gør selvfølgelig, at det har været lidt uforudsigeligt, hvilke udfordringer, vi har været løbet ind i, siger Morten Ilsøe, der er områdechef ved Ældreplejen i Aarhus Kommune.
Dagligdagen for Jørgen Munk er i dag til det bedre. Men han oplever venner og bekendte med mindre overskud, der bliver syltet i systemet.
- Man skal have et godt helbred for at være syg. Og man skal være meget pågående, siger Jørgen Munk.
Aktuelt venter mere end 600 ældre i Aarhus på en vurdering fra en borgerkonsulent, om de kan få hjælp til alt fra bad til rengøring i eget hjem. Det er en venteliste, der vokser, og det skaber problemer.
Læs også
- Så er vi nødt til at skabe nogle skarpe prioriteringer i forhold til, hvilke borgere der har mest brug for vores hjælp. Og der er det så, at vi vælger at nedprioritere de sager, hvor der er tale om borgere, der er relativt selvhjulpne stadigvæk, og som kun har brug for praktisk hjælp for eksempel rengøring, siger Morten Ilsø.
- Lige nu er det ikke, fordi vi bringer ventesagerne rigtig meget ned, så det kræver helt sikkert, at der kommer ind og bliver lavet en målrettet prioriteret indsats, siger Morten Ilsøe.
Det kom bag på kommunen
Jette Skive (DF), der er rådmand for Ældre og Omsorg i Aarhus Kommune, erkender, at det er kommet bag på forvaltningen, at det nye IT-system har skabt lange ventelister.
- Vi var klar over, at vi kunne risikere, at det kunne give nogle udfordringer, fordi vi udvikler undervejs. Men det kom fuldstændig bag på os, at det har givet så voldsomme udfordringer. Det er ikke godt nok, at vi har en venteliste. Absolut ikke. Vores ønske er, at få bragt den fuldstændig ned, så vi som minimum lever op til vores ventegaranti, siger Jette Skive til TV2 ØSTJYLLAND.
Læs også
Ifølge rådmanden vil man i kommunen sætte flere ressourcer ind, så ventelisten kan bringes ned.
- Vi er helt klar over, at hver eneste tal der står her, der er et menneske bag ved, der står og venter. Og det er ikke godt nok. Og derfor har vi også sat ind nu, og ydet endnu flere penge til at ansætte nogle flere til at tage den her pukkel af, og vi har også gjort det, at vi forsøgt at lokke nogle af vores folk, der er på deltid, eller som er ved at gå på pension, om vi kan gøre et eller andet for, at de vil være med til at tage lidt overarbejde og så belønne dem ud fra det, siger Jette Skive.
Se interviewet med Jette Skive herunder: