Nye streger skal skære toppen af motorvejs-larmen
Vejdirektoratet vil i løbet af august fjerne rumlerillerne på en del af Silkeborgmotorvejen for at tage toppen af støjen
Silkeborgmotorvejen larmer.
Sådan lyder det fra bilister og borgere, der bor nær motorvejen, som blev indviet i september sidste år.
Læs også
Vejdirektoratet lytter nu til kritikken og vil forsøge at skrue ned for støjen.
Helt konkret vil man på en 2,3 kilometer lang strækning ændre kantlinjerne, som er en af hovedårsagerne til støjen.
De såkaldt profilerede kantlinjer - i folkemunde kaldet rumleriller - ud mod nødsporet udskiftes med plane linjer, som ifølge Vejdirektoratet larmer mindre, når bilerne kører på dem.
De profilerede kantlinjer bliver skiftet på strækningen cirka 200 meter nordøst for Nørhedevejs skæring med motorvejen og hen til Jordkærvejs skæring med motorvejen.
Arbejdet ventes at foregå i løbet af august.
Læs også
De profilerede kantlinjer har den funktion, at de larmer, når en bil kører på dem. På den måde vil bilister på afveje blive advaret.
Det er svært at sige præcist, hvor meget mindre en plan linje larmer, men forskellen forventes ifølge Vejdirektoratet at blive til at høre.
Giver minimalt køb på sikkerhed
Direktoratet oplyser, at naboer til motorvejen henvendte sig i efteråret 2016 med et ønske om at få de profilerede kantlinjer ud mod nødsporet på motorvejen ud for Hvinningdal og Buskelund ændret til plane linjer.
- Vi har undersøgt sagen meget nøje. Vi har holdt ønskerne om mindre larm fra vejen op imod de profilerede kantlinjers funktion, nemlig at skabe trafiksikkerhed på motorvejen. Vi er kommet frem til, at præcis på dette sted kan vi godt forsvare at have plane linjer ud mod nødsporet, siger projektleder Mike Boesen i en pressemeddelelse.
Læs også
Han fortæller, at man nøje har overvejet ændringen af streger.
- Vi har kun taget denne beslutning, da vores analyse viste, at vi kun giver minimalt køb på trafiksikkerheden samtidig med, at en væsentlig kilde til støj forsvinder for borgerne i Hvinningdal og Buskelund, siger Mike Boesen og uddyber:
- Strækningen ved Hvinningdal og Buskelund er næsten helt lige, og der er ingen tilslutningsanlæg. Derfor kan det forsvares trafiksikkerhedsmæssigt, men det er klart, det har været en svær afvejning af modsatrettede hensyn.