Ny reform skaber travlhed

Oplever flere klager fra kontanthjælpsmodtagere

Den 1. januar i år trådte den nye kontanthjælpsreform i kraft, og det har givet travlhed rundt omkring i kommunerne.

Blandt andet i Horsens Kommune har telefonerne været rødglødende. Her har mange borgere henvendt sig til Ydelsesafdelingen for at finde ud af, hvad reformen ville få af konsekvenser for dem.

- Vi oplever en del frustrerede borgere, som ringer til os, fordi de har brug for en snak om, hvilke konsekvenser de kan vente sig af reformen, siger Pernille S. Therkelsen, afdelingsleder i Ydelsesafdelingen, i en pressemeddelelse.

I takt med de stigende henvendelser oplever Ydelsesafdelingen også en stigning i antallet af klagesager.

Forudser øget frustration

Kommunen har en fast koordinator ansat, som vejleder kontanthjælpsmodtagerne med at få svar på deres spørgsmål.

Derudover har kommunen valgt at hyre en ekstra vagt, som skal sikre de ansatte og andre borgere mod uhensigtsmæssig opførsel.

Det skyldes, at flere kontanthjælpsmodtager vil opleve at få halveret deres ydelse, når de første gang modtager deres penge i slutningen af måneden:

- Vi ved ikke, hvordan situationen vil udvikle sig, men indtil nu er der forholdsvis ro på. De få borgere, som højlydt giver udtryk for deres frustration, får sig en snak med vagten eller personalet, og på den måde ender tingene stille og roligt, siger Pernille S. Therkelsen.