Ny minister går ind i sag om kritisable 112-opkald

Efter brand på Svinkløv Badehotel følte en anmelder sig dårlig behandlet af 112-medarbejder i Aarhus. Den nye justitsminister går ind i sagen

Medarbejderne på landets alarmcentraler skal tale pænt til de borgere, der ringer efter hjælp. Det sker ikke altid, og nu vil justitsminister Søren Pape Poulsen (K) have undersøgt sagen nærmere.

Ifølge mediet BeredskabsInfo vil justitsministeren iværksætte, hvad han selv kalder en "kortlægning" af landets alarmcentraler.

- Kortlægningen skal blandt andet fokusere på, hvilken oplevelse borgerne har, når de indgiver en anmeldelse, eller når de ringer til alarmcentralen, og hvordan myndighedsindsatsen kan forbedres, siger justitsministeren i et svar til Folketingets Retsudvalg. 

Udmeldingen kommer efter en voldsom brand, som raserede Svinkløv Badehotel. Her følte en anmelder sig dårligt behandlet af en medarbejder ved alarmcentralen i Aarhus.

Læs også Trine rystet efter 112-opkald: Jeg oplevede det som skældud

- Det er helt afgørende for mig, at politiet tager borgerne alvorligt og møder borgerne med respekt, lyder det fra Pape.

- Hvis man ringer til alarmcentralen, skal myndighederne tage hånd om situationen og opføre sig ordentligt og hjælpsomt samt sikre, at den nødvendige hjælp kommer frem hurtigst muligt, siger han.

Sagen om alarmopkaldet fra Svinkløv-branden bliver dog allerede undersøgt. Det er Den Uafhængige Politiklagemyndighed (DUP), som efterforsker sagen.

- Vi har valgt selv at kigge på sagen, fordi vi synes, at den er mere alvorlig end som så, fortalte DUP-direktør Kirsten Dyrman, efter at sagen om alarmcentralmedarbejderen blev omtalt i medierne i november.

Det var en kvinde, Trine Nielsen, som følte sig skidt behandlet af medarbejderen fra alarmcentralen. 

01:51

VIDEO: Se et tv-indslag med Trine Nielsen her.

Luk video

Hun kendte ikke badehotellets nøjagtige adresse, da hun efter at have forladt det brændende hotel slog alarm. Og det førte hen mod slutningen af samtalen til følgende ordveksling:

Politibetjent i alarmcentralen: - Når man skal bruge brandvæsenet, så er (det) rart at vide, hvor man er henne. Farvel.

Trine Nielsen: - Ja, men det er midt om natten. 

Læs også DUP undersøger 112-opkald til Østjyllands Politi

Politibetjent i alarmcentralen: - Ja, og hvad så. Det kunne også være juleaften.

I svaret til Retsudvalget indgår en udtalelse fra Rigspolitiet. Her bliver det slået fast, at medarbejdere på alarmcentralerne er uddannede til at "lokalisere en bestemt vejstrækning, hvortil assistance kan sendes".