Ny kampagne skal få østjyder til at blive i folkekirken

Folkekirken i Østjylland griber til moderne metoder i håb om at stoppe sivningen væk fra kirken

01:33

Normalt er det butikskæder og virksomheder, der laver reklame- og loyalitetskampagner for at få solgt flere varer og få kunderne til at blive lidt længere.

Men nu lancerer folkekirken i Østjylland også en sådan kampagne, som har den overordnede titel "Sammen om tradition, tro og tvivl".

Læs også Medlemsfald i folkekirken: Vi skal ikke prostituere os selv

Den går i luften i morgen, mandag d. 21. august, og formålet er klart: At få flere unge og voksne østjyder til at forblive i folkekirken - også selv om de måske ikke ser sig selv som særligt troende eller religiøse. 

Det er interessant at høre om almindelige østjyders forhold til kirken. Vi i kirken plejer jo at have travlt med selv at fortælle, hvad man får ud af sit medlemskab. 

Morten Bay-Mortensen, sognepræst

Det vigtigste element i kampagnen er en række interviewfilm på sociale og digitale medier, hvor helt almindelige danskere i hverdagssprog fortæller, hvad kirken betyder for dem, og hvordan de bruger kirken.

- Det er interessant at høre om almindelige østjyders forhold til kirken. Vi i kirken plejer jo at have travlt med selv at fortælle, hvad man får ud af sit medlemskab, siger Morten Bay-Mortensen til TV2 ØSTJYLLAND.

Tusindvis melder sig ud hvert år

Årsagen til kampagnen er det faldende medlemstal. Næsten 25.000 meldte sig ud af folkekirken i 2016 - en uventet og pludselig stigning.

- Nogle er jo på vippen og går og overvejer, om de skal opretholde deres medlemskab i folkekirken. Og det er jo nemt at melde sig ud - det er bare et klik. Det vi tænker er, at man ikke rigtig ved, hvad kirken kan tilbyde og hvilke muligheder der er her. Vi skal have aflivet nogle myter om, at vi er en gammel institution med kedelige gudstjenester, siger Morten Bay-Mortensen.

Læs også Ekspert: Folkekirken har et branding-problem

Målgruppen for kampagnen er de ca. 270.000 østjyder mellem 25 og 55 år, der går sjældent eller aldrig i kirke - uanset om de er medlem af folkekirken eller ej. 

I alt er der gennemført mere end 100 interviews med østjyder, hvoraf 16 er kommet med i kampagnen. Der er udsagn fra både flittige og meget troende kirkegængere og danskere, der stort set erklærer sig som ateister - men som alligevel synes, de har brug for kirken som ramme for de store livsbegivenheder som dåb, konfirmation, bryllup og begravelse. 

02:32

VIDEO: Her kan du se folkekirkens nye kampagne-video.

Luk video