Ny kampagne rettet mod ældre bilister

Nu skal seniorerne lære at passe på sig selv i trafikken. Rollemodeller i kampagnen er Merethe Stagethorn og Henning Enoksen.

Vær synlig. Vis andre trafikanter din hensigt. Brug cykelhjelm og sæt et sidespejl på cyklen.

Sådan lyder nogle af rådene i en ny kampagne, som retter sig mod den mere modne del af østjyderne.

Forsvarsadvokat Merethe Stagethorn, cykelrytteren Jørgen Emil Hansen og fodboldspilleren Henning Enoksen er frontfigurer i kampagnen, der skal få ældre trafikanter til at passe godt på sig selv i trafikken.

Det er Østjyllands Færdselssikkerhedsudvalg, der står bag kampagnen, som gennemføres i et samarbejde med Ældresagens lokalforeninger og Dansk Cyklistforbund.

Baggrunden for kampagnen er dyster. Fra 2005 til 2006 skete der en stigning i antallet af alvorligt tilskadekomne og dræbte ældre i trafikken på knap 45 %.

Kampagnes budskab vil nå de ældre i form af plakater i f.eks. biblioteker, lægehuse, lokalcentre, svømmehaller, dagligvarebutikker, sports- og bingohaller, sognegårde og hos tandlæger.

Desuden vil mange få en folder ind ad brevsprækken derhjemme. Folderen postomdeles til husstande, som Post Danmark har defineret som tilhørende målgruppen det grå guld, pensionister og efterlønnere.