Ny etape: 3000 master rejses langs Letbanen

Arbejdet med at rejse knap 3000 master til kørestrøm er begyndt

Arbejdet med at lægge skinner til Aarhus Letbane er ved at nå sin afslutning. Men mens sidste hånd lægges på skinnearbejdet, er en ny etape allerede sat i gang.

Det er de knap 3000 master i en højde af 8,5 meter, der skal bære de ledninger, der forsyner letbanen med kørestrøm. De første master sættes op på strækningen mellem Nørreport og Lystrup.

- Arbejdet med at rejse master til kørestrøm markerer en ny milepæl for Aarhus Let-bane. Vi har nu færdiggjort det forberedende anlægsarbejde og lagt skinner i det meste af Aarhus. Nu skal vi så elektrificere hele letbanestrækningen, siger Jørgen Hansen, der er anlægschef ved Aarhus Letbane.

Arbejdet er i gang

Læs også Efter Punto strandede på skinner: Letbanen gransker sikkerheden

Hvis du allerede har set nogle master, der er rejst, på din vej langs med arbejdet, så er den god nok. 

For arbejdet er så småt gået i gang to steder. Nemlig omkring letbanens Trafik- og Servicecenter i Banegraven, og dels på strækningen mellem Lisbjerg og Lystrup Nord for Aarhus.

Frem mod november i år rejses masterne på strækningen mellem Nørreport over Lisbjerg og Skejby til Lystrup samt i Viby fra Kongsvang til Øllegårdsvej.

Fra november 2016 til marts 2017 rejser man master fra Nørreport og langs med den nye havnefront frem til Aarhus H og Banegraven.

01:11

De første letbanetogsæt ankom fra Tyskland tilbage i juni i år

Luk video

I første halvdel af 2017 vil de sidste master blive rejst til Odder og Grenå.

Hurtigt arbejde

Selve det at hejse den otte en halv meter høje mast går forholdsvis hurtig. Selve fundamentet til masterne er allerede klar, fortæller anlægschefen. 

- De sætter mange i timen, og det går ret hurtigt med at få rejst dem. Tingene er lavet, så de passer sammen, siger Jørgen Hansen. 

Trafikken bliver berørt kortvarigt

Når der skal hejses master og ophænges kørestrøm i vejkryds, må trafikanterne dog forberede sig på kortvarige gener, melder Aarhus Letbane.

- Det er et omfattende arbejde, men da det mest foregår inde på letbanens arealer, vil trafikanter og naboer ikke mærke særligt meget til det, siger letbaneselskabets anlægschef, Jørgen Hansen.

Anlægschefen oplyser også, at når man går i gang med at hænge køreledninger op, så vil arbejdet i krydsene sandsynligvis foregå om natten.