Nedtur for butikscentre

Bruun's Galleri i Århus har holdt fast på kunderne i finanskrisen. Til gengæld bruger de ikke nær så mange penge som tidligere.

Butikscentrene lider under danskernes spareiver, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

Forbrugerne besøger fortsat de store centre med mange butikker under tag. Men kunderne køber mindre, og de dyre varer bliver liggende på hylderne.

Udviklingen er skuffende efter en fornuftig start på årets salg.

- Salget har absolut ikke udviklet sig, som vi havde håbet på. Det er fortsat stor usikkerhed blandt forbrugerne, og de holder på kronerne, selv om vi ved, at de har flere penge til rådighed, siger Claus Tüchsen.

Han er marketingdirektør i Steen & Strøm, som driver 17 centre herhjemme. De repræsenterer halvdelen at omsætningen i landets storcentre.

Salget i de højt profilerede indkøbsmekkaer, som bl. a. omfatter Field's og City 2 i hovedstadsområdet og Bruun's Galleri i Århus, faldt i årets 2. kvartal med ikke mindre end syv procent.

Nedturen tog fart allerede sidste år, da centrene også havde markant mindre salg end i forårsmånederne i 2008, da salget toppede.

- Vi er overraskede over tilbagegangen i salget. Skattelettelser og et historisk lavt renteniveau har ikke udmøntet sig i et stigende forbrug på indkøbsturene. Tværtimod er der fortsat stor forsigtighed, konstaterer Claus Tüchsen.

Han mener, at de seneste måneders megen omtale af frygten for en dobbelt økonomisk nedtur præger forbrugerne. De er fortsat usikre på, hvad fremtiden vil bringe, og derfor holder de igen.

- Jeg tror også, at den barske retorik blandt politikerne skaber utryghed hos kunderne. De to fløje skyder med skarpt mod hinandens planer for genopretning af økonomien. Det er ikke befordrende for forbrugernes opfattelse af, om vi kan komme ud af krisen eller ej, siger Claus

Tüchsen.