Naturfredningsforening splittet
Danmarks Naturfredningsforening står dybt splittet i sagen om motorvejen ved Silkeborg.
Naturfredningsforening er splittet efter at hovedforeningens forretningsudvalg forleden besluttede at pege på Kombi-linjen, som den fortrukne linjeføring for motorvejen ved Silkeborg. Lokalt er vreden stor over sporskiftet i sagen, og talsmand i motorvejssagen gennem 15 år, Leif Thomsen, er gået i vrede og har trukket sig helt ud af arbejdet i Danmarks Naturfredningsforening Silkeborg-Them.
Formand Bo Ryge Sørensen overvejer i øjeblikket, om han ønsker at fortsætte sit frivillige arbejde for foreningen. Bo Ryge Sørensen afviser, at der på noget tidspunkt har været enighed om at pege på Kombi-linjen i forbindelse med, at DNs forretningsudvalg tidligere på måneden var på besigtigelsestur i Silkeborg.
- Vi har i lokalkomiteen forsøgt at lave et ordentligt og troværdigt stykke arbejde i motorvejssagen, og vi føler, at forretningsudvalget kommer i 11. time og har savet vores troværdighed midt over, siger Bo Ryge Sørensen. Han henviser til, at der siden 2003 har været fælles fodslag mellem DN lokalt og centralt i København om at pege på, at en motorvejstunnel under Gudenådalen skulle undersøges.
Præsident for Danmarks Naturfredningsforening Ella Maria Bisschop-Larsen beklager den dramatiske udvikling i sagen. - Jeg synes, det er sørgeligt, at Silkeborg skal have en motorvej gennem et enestående smukt område, men jeg synes, det er endnu mere sørgeligt, at det splitter de aktive i Danmarks Naturfredningsforening, siger Ella Maria Bisschop-Larsen og understreger: - For vi vil jo det samme: Gøre vores bedste for at beskytte naturen og forhindre at Gudenådalen bliver ødelagt. Det er stadig det fælles mål. Det skriver Midtjyllands Avis.