Mulig lukning af busruter kan særligt ramme landsbyer

Regionerne kan tvinges til at skære i bustrafik. Det er særligt dem, der bor udenfor store byer, der rammes

Regionsrådsformand Anders Kühnau (S) fra Region Midtjylland bekræfter, at der skal findes store besparelser i Midtjylland.

Hvis man er studerende, handicappet, for gammel til at køre bil eller bare ikke har en bil, kan det blive det endnu vanskeligere at bo udenfor de store byer, fordi en række busruter er i fare for at blive nedlagt.

Det skriver Jyllands-Posten.

Læs også Politikere vil lukke busruter: - Ikke rimeligt at de skal køre tomme rundt

I Region Midtjylland skal man skære mere end en tiendedel af de samlede udgifter til den kollektive trafik, der svarer til 40 millioner kroner ud af et budget på 343 millioner kroner.

Det vil formentlig primært ramme busruter i det østlige Jylland.

Skal findes store besparelser

I Region Sjælland har man udsigt til et hul i den samlede regionskasse på 245 millioner kroner, og regionen kan derfor blive tvunget til lignende nedskæringer, oplyser regionsrådsformand Heino Knudsen (S).

Hos Danske Regioner er meldingen, at udgifterne til busdriften stiger, mens statens bloktilskud falder. Derfor er det nødvendigt at gøre noget.

Det vil nok primært ramme de busruter, der ikke transporterer så mange, eller ruter, der i virkeligheden primært laver kommunal kørsel.

Anders Kühnau (S), regionsrådsformand

Vurderingen er også, at alle regioner vil komme til at forholde sig til, hvordan busbetjeningen af de mindre byer skal være fremover.

Regionsrådsformand Anders Kühnau (S) fra Region Midtjylland bekræfter, at der skal findes store besparelser i Midtjylland.

Drejer sig om 27 ruter

- Det vil nok primært ramme de busruter, der ikke transporterer så mange, eller ruter, der i virkeligheden primært laver kommunal kørsel, siger han til Jyllands-Posten.

Han vil ikke oplyse, præcis hvilke busser som er i spil, men ifølge et bruttokatalog drejer det sig om 27 navngivne ruter.

01:14

VIDEO: Martin Godsk er initiativtager til kampagnen 'Bevar Vores Busser'. Han har flere gange samlet underskrifter mod nedlæggelse af busruter. 

Luk video

Lige nu forsøger regionen at få de berørte kommuner til at overtage eller betale til kørslen. Bliver man ikke enig, kan konsekvensen blive, at ruterne lukkes, oplyser han.

Martin Godsk, initiativtager til den midtjyske protestgruppe 'Bevar Vores Busser', mener, at de planlagte busforringelser kan få store negative konsekvenser. Og de vil især ramme folk uden for de store byer.

Kigger på muligheden for mindre busser

- Der kan man jo ikke straffe dem med, at de skal købe to biler. Men kunne man så få lavet nogle reguleringer med nogle mindre busser og sende dem ud i nogle andre visitationer for at lave de her besparelser?, har Martin Godsk tidligere sagt til TV2 ØSTJYLLAND.

Der kan man jo ikke straffe dem med, at de skal købe to biler.

Martin Godsk, 'Bevar Vores Busser'

Region Midtjylland har nedsat et midlertidigt udvalg for kollektiv trafik, der blandt andet skal se på, hvorvidt man kan gøre noget andet end at lade 54 personers busser køre på alle de eksisterende ruter.

- De sidder og tænker kreativt, tænker innovativt og tænker på de alternative løsningsmuligheder, har det tidligere lydt fra næstformand i udvalget for Regional Udvikling i regionen, Flemming Knudsen (S).

Finansminister undrer sig

Finansminister Kristian Jensen (V) forstår ikke, hvorfor nedskæringerne rammer så hårdt. 

- Jeg undrer mig over, at man bruger det besparelseskrav på én procent, som regeringen har sat, til at begrunde så store nedskæringer.

Besparelser kan ikke begrunde lukningen af busruterne, mener finansministeren.

- Det må være et tegn på, at der også er andre ting, der forandrer sig - enten i borgernes brug af busruterne eller også i regionernes effektivitet til at organisere busruterne, siger Kristian Jensen.

Regeringen har flere gange fremlagt planer, der skal rykke job og i den forbindelse også danskerne ud i landet og væk fra storbyerne.

Af den grund håber Kristian Jensen ikke, at der kommer færre busruter i landdistrikterne.

- Derfor undrer jeg mig også over, at der er lagt op til så store besparelser, som jo ikke kan begrundes i den økonomiske ramme. Det håber jeg da, at jeg kan få en forklaring på fra Danske Regioner, siger Kristian Jensen.

Truede ruter

Sidste år arbejde Region Midtjylland med planer om at spare på følgende ruter. Det er dog uvist, hvilke ruter der denne gang er truet.

Rute 75, Bjerringbro - Rødkjærsbro - KjellerupRute 103, Odder - Hou
Rute 104, Horsens - Glud - Snaptun - Juelsminde
Rute 107, Skanderborg - Tebstrup - Gedved - Egebjerg - Horsens
Rute 109, Hørning - Jeksen
Rute 110, Horsens - Brædstrup - Silkeborg
Rute 111, Hinnerup - Sabro - Aarhus
Rute 112, Silkeborg - Sorring - Aarhus
Rute 114, Aarhus - Hammel - Viborg
Rute 116, Galten - Sabro - Aarhus
Rute 200, Hammel - Hinnerup
Rute 212, Ebeltoft - Ryomgaard
Rute 213, Randers - Vivild - Fjellerup - Glesborg - Grenaa
Rute 220, Horsens - Uldum - Ølholm - Tørring
Rute 221, Hornslet - Voldum - Raderup
Rute 230, Nørbæk - Fårup - Bjerregrav - Kousted – Ørrild - Randers
Rute 302, (Aarhus - Beder - Byager) - Malling - Nordsminde - Odder
Rute 311, Skanderborg - Ry - Silkeborg
Rute 351, Grenaa - Ebeltoft
Rute 502, Brædstrup - Skanderborg
Rute 914, Aarhus - Hammel - Viborg

Kilde: Region Midtjylland